Llegendes i realitats del món de l’automòbil

Por: RACC Blog

Hi ha tot un conjunt d’afirmacions relacionades amb el món de l’automòbil que es donen per fet sense que hagin estat contrastades. Sembla que el temps les hagi convertit en veritats immutables. Tot i això, és al contrari: el pas del temps i, amb ell, l’evolució en la fabricació d’automòbils i en la tecnologia han convertit moltes d’aquestes afirmacions o creences en falsedats, llegendes basades en una època anterior que ja no tenen raó de ser.

món de l'automòbil

Tot seguit us detallem 7 llegendes, i també 2 afirmacions que sí que continuen sent certes.

LES LLEGENDES

1. Els cotxes més grans són més segurs

En aquest cas, la mida no importa. El fet que un automòbil sigui més gran no vol dir que sigui més segur que un de petit. És evident que una mida més gran dóna l’avantatge en un xoc (sobretot frontal i lateral) al vehicle més gran, però això no vol dir que ofereixi més garanties per si mateix. També cal tenir en compte que els vehicles més grans pesen més i, per tant, la seva distància de frenada és major, la qual cosa augmenta les possibilitats de col·lisió. Més que la mida, el que cal valorar és el tipus de sistemes de seguretat que ofereix cada model. Per tant, no hi ha una relació genèrica d’equivalència entre una mida més gran i millor seguretat.

2. Els cotxes xinesos són de mala qualitat

Això a poc a poc es va allunyant de la realitat. Euro NCAP (organisme independent associat a la FIA que valora la seguretat dels vehicles) ha donat el lloc de cotxe amb més puntuació en seguretat als assajos de xoc del 2013 al Qoros 3 Sedan, una berlina de fabricació xinesa.

Qoros GQ3 exterior

 

3. Una gasolina més cara ofereix més potència

La gasolina de 98 octans –escala que mesura el poder antidetonant dels carburants– és més cara que la de 95. Algunes persones relacionen aquest fet amb un major rendiment, que es tradueix en major potència, però aquesta relació no existeix. El que suposa un combustible amb un índex d’octà superior és major eficiència de combustió, cosa que vol dir que la gasolina fa combustió més tard i, per tant, millor. El resultat és un motor més net, però no un increment en l’acceleració de l’automòbil.

4. Cal fer el rodatge als cotxes

Totalment fals. En el passat sí que calia que els vehicles fessin un període d’adaptació dels components del motor. La construcció dels propulsors molts cops no eren prou precises i podien quedar rebaves i algunes imperfeccions. Avui en dia la construcció dels motors és altament exacta i minuciosa i, així doncs, només cal una conducció adequada.

5. Deixar que el cotxe s’escalfi abans de començar la marxa

Això era cert abans. Actualment les noves generacions d’injectors regulen la temperatura durant la fase d’escalfament del motor. D’aquesta manera, tot i que és convenient i necessari anar a baixes revolucions sempre, els fabricants fins i tot recomanen iniciar la marxa de seguida que posem el motor en marxa.

6. Si l’oli és de color negre cal canviar-lo

Que l’oli del nostre motor sigui de color negre no és res dolent. Al contrari. El que vol dir és que està fent bé la seva feina netejant el motor de carbonissa. Es fa impossible determinar si l’oli del motor està bé sense fer un examen químic –que costa més que canviar l’oli–, així que tampoc no serveix de gaire comprovar-ne la viscositat o fer altres proves. El que és aconsellable és seguir les indicacions del fabricant i canviar-lo cada quant s’estipuli. Per tant, no hauríem de seguir alguns consells oportunistes que afirmen que l’oli està en males condicions, perquè és impossible determinar-ho a simple vista.

7. Els automàtics consumeixen més

Durant molt temps els canvis automàtics provocaven més consum; el convertidor de parell i els embragatges hidràulics requerien molt energia per a funcionar i, per tant, el consum creixia. Actualment la tecnologia ha millorat molt i, gràcies als programes de canvi intel·ligent, el consum s’ha reduït i s’assembla als de canvi manual, i fins i tot en alguns casos són més eficients que el mateix conductor.

canvi automàtic Octavia

 

LES REALITATS

Després d’aquestes 7 llegendes, vegem les 2 realitats que encara es mantenen:

1. Els cotxes moderns són més difícils de reparar

Sí, és cert. Cada dia els automòbils són més i més complexos i l’electrònica ha passat a ser bàsica en el seu funcionament. Sempre és convenient anar a un mecànic, encara que avui dia per a reparar un vehicle cal anar inevitablement a un especialista i endollar-lo a un dispositiu de diagnòstic.

Opel 2.0 CDTi cotxe
2. Gastar tota la gasolina danya el motor

Sí. El fet de gastar tot el tanc implica que la bomba de combustible succioni bombolles d’aire i sediments i que, així, pugui danyar-se de manera irreparable. Es recomana sempre mantenir el nivell de combustible per sobre del mig dipòsit per a evitar que s’embruti la bomba. Per cert, ja saps quan és més barat fer gasolina?

Com has pogut veure, amb el pas del temps afirmacions que tenien sentit deixen de tenir-ne, per l’evolució i les millores en la fabricació dels cotxes. És important conèixer les evolucions per a no prendre decisions errònies basades en creences ja sense fonament. Sigui com vulgui, el que sí ha estat sempre una realitat és que és convenient tenir una assegurança de cotxe que et doni les cobertures que necessites i que estigui sempre amb tu en els moments clau. Consulta aquí quina assegurança del RACC s’adapta millor a les teves necessitats.