L’impost de C02: 5 raons per la que no és just

Por: RACC Blog

Molts conductors opten diàriament pel cotxe com a mitjà de transport per anar a la feina, a estudiar, etc  i com a primera opció davant la poca eficàcia del transport públic.  La mobilitat és un dret fonamental de les persones: ha de ser assequible, ha tenir menys costos per als usuaris i no ha de penalitzar arbitràriament el cotxe.

L'impost CO2

 

T’interessa: contracta la teva assegurança de cotxe amb el RACC

El nou impost sobre les emissions de CO2 per alguns vehicles a motor –i que està en fase de tràmit parlamentari- no servirà per assolir l’objectiu que persegueix que és la reducció de les emissions de diòxid de carboni…

Per què no és just ?

1. No incidirà sobre les emissions efectives de CO 2 

La taxa impositiva grava a tots els vehicles, especialment als de més antiguitat, però hi queden exempts els vehicles pesants, que són els que generen més CO 2 . Així mentre un turisme d’alta gamma, que genera al voltant de 150gr de CO 2 per Km, pot pagar més de 80€ anuals, un camió que desprèn 4 vegades més de CO 2 està alliberat de pagar aquesta taxa. No respon, per tant, al principi de qui contamina, paga.

A més, l’import de l’impost no depèn dels Km. recorreguts: el fet de gravar lapropietat del vehicle pot comportar que una persona que circuli de forma habitual pagui la mateixa quantitat que una persona que utilitzi el vehicle ocasionalment. No dependre dels Km. recorreguts també fa que el gran volum dels vehicles que estan de pas pel nostre territori també en quedin exempts.

2. Ja hi ha altres impostos que graven les emissions de CO 2

Nueva imagen (2)quadre_cat

Nueva imagen (1)

L’impost de matriculació: grava el mateix fet imposable en la compra del vehicle. L’impost d’hidrocarburs: la Generalitat ha optat per posar un suplement de 4,8 cèntims per litre de carburant comprat a Catalunya. Això suposa una recaptació addicional d’uns 215 milions d’euros/any. Aquest suplement és addicional als aproximadament 40 cèntims per litre de carburant que paguen tots els conductors espanyols per normativa estatal. Per aquest concepte els catalans paguem 1.950 milions d’euros/any.

3. L’impost arribarà tard ja que la normativa europea ja preveu que al 2020

Les emissions mitjans dels vehicles siguin de 95 g CO 2 /Km La UE obliga els fabricants automobilístics a reduir les emissions mitjanes dels vehicles nous que posen a la venda. Al 2020, el llindar estarà en 95g CO 2 /Km, i el 2025, s’estima que en 75 g.

4. La gent està comprant cotxes de menors emissions de CO 2

L’any 2015, 2/3 parts dels cotxes venuts a Catalunya emetien per sota dels 120 g CO 2 /Km.

Nueva imagen (3)

5. Cal tenir en compte els costos de gestió de l’impost

Segons dades de la pròpia Generalitat, l’import mitjà del nou impost serà d’entre 15 i 20€ per propietari de vehicle (75M€ de recaptació sobre un total de 3,7 milions de vehicles a Catalunya). Cal tenir en compte que tot impost suposa uns costos de gestió, tant per a l’administració com per als ciutadans que faran que l’import net del nou impost sigui molt reduït.