La veritat sobre 5 mites de la gasolina

Por: RACC Blog

Hi ha molts mites de la gasolina. Llegendes sobre la gasolina que de vegades són lògiques i de vegades, no:

És millor proveir-se de benzina al matí o a la nit? Qui frena sovint, gasta més gasolina que qui no ho fa? A major velocitat, major consum? Un automòbil nou consumeix menys que un de vell?

mites de la gasolina

Hi ha molts mites i llegendes sobre la gasolina. Alguns, diguem-ho així, són lògics i tothom se’ls pot plantejar de manera fonamentada, però n’hi ha uns altres que, bé pel boca-orella, bé per pura llegenda urbana, s’han fet lloc en el nostre llenguatge diari i no són veritat.

T’expliquem què hi ha de cert i què de mite en algunes d’aquestes llegendes del món de l’automobilisme.

  1. És millor fer gasolina al matí?
    Començarem per un dels mites que més se senten, que és que fer gasolina al matí, o bé fer-ho quan hi ha temperatures més aviat baixes, estalvia combustible. Doncs sí, és cert. Primer, perquè amb temperatures baixes hi ha menor evaporació de benzina. És cert que, la gasolina té la propietat d’evaporar-se ràpidament, sobretot quan la temperatura és més elevada. Sent realistes, l’estalvi que suposa fer gasolina amb temperatures més baixes és ínfim; però, al cap i a la fi, és cert.
  2. Si corres més consumeixes més?
    Hi ha la creença generalitzada que si passem de certa velocitat, el consum de combustible es dispara. Doncs bé, hi ha alguna cosa sobre això que sí que és veritat: per exemple, gastarem més a 120 km/h amb la cinquena marxa que a 100. No obstant això, el consum no està relacionat només amb la velocitat, sinó amb la nostra manera de conduir, tal com expliquem als nostres Cursos de Conducció Eficient.

    Conducción eficiente. Cambio de marchas a bajas revoluciones
  3. Un cotxe vell gasta més que un de nou?
    La veritat és que gràcies a la tecnologia i als materials atuals, els automòbils nous estan expressament dissenyats per a estalviar combustible. Però si tenim un cotxe amb uns quants anys en bones condicions, no hi haurà gaire diferència.
  4. Deixar el cotxe al límit de la reserva és dolent?
    Sí, aquest és un dels mites de la gasolina inqüestionables. Fins a l’última gota de combustible el cotxe funciona, però els vehicles amb injecció electrònica tenen la bomba al dipòsit i aquesta necessita estar lubricada constantment perquè funcioni correctament. A més, amb el dipòsit gairebé buit es poden fer bombolles o arrossegar sediments.
  5. La gasolina de 98 octans fa que el cotxe corri més?
    Pot ser cert però només en alguns casos. Com major sigui l’índex d’octà, millor serà teòricament la compressió al motor, però només ho notarem en motors d’alta compressió o sobrealimentats. Avui en dia els fabricants de motors aconsegueixen el millor rendiment possible de cada propulsor. El millor que podem fer és mirar-nos el manual i veure el combustible que ens recomanen i no utilitzar-ne cap altre.

Mites de la gasolina poc fonamentats.


Hi ha altres mites que, en canvi, estan molt poc fonamentats. Dos exemples de falsos mites: el primer, posar imants al tub d’escapament estalvia combustible; el segon, per influència de l’antiga gasolina, afegir-hi naftalina millora el rendiment del cotxe (abans era cert, però avui en dia no és recomanable).

T’has quedat mai sense gasolina al mig de la carretera? T’has equivocat de combustible a l’hora d’omplir el dipòsit? Recorda que si ets soci del RACC comptes amb Assistència Mecànica les 24 hores perquè puguis continuar el viatge sense problemes. I això, no és cap mite!