La normativa Euro7, en vigor el 2027
Per: Deyanira García
La Unió Europea, a través de les normatives Euro, estableix quins són els estàndards d’emissions dels vehicles motoritzats amb la finalitat de reduir la contaminació atmosfèrica. La darrera actualització d’aquests barems la recull la normativa coneguda com a Euro7.
Després que s’hagin aplicat una sèrie de canvis menys restrictius respecte al text original, aquesta normativa ha estat aprovada pel Consell de Ministres de la Unió Europea. Una d’aquestes modificacions ha estat la data d’entrada en vigor de la norma, ja que s’endarrereix fins al 2027 i no fins al 2025, tal com es pretenia aconseguir des de Brussel·les. Aquesta data és la marcada per als turismes i les furgonetes, mentre que per als camions i els vehicles pesants s’ha fixat l’any 2029.
Com afecta la normativa Euro 7?
Aquesta norma diferencia els motors de gasolina dels dièsel i dels elèctrics i afectarà turismes, furgonetes petites, camions i autobusos. Com s’ha explicat prèviament, la idea és reduir la pol·lució i, per fer-ho, s’hi actuarà d’aquesta manera:
- Els nivells per mesurar les emissions d’escapament no patiran variacions respecte dels actuals, que se situen en 120 grams per quilòmetre, en el cas dels turismes i les furgonetes de gasolina, i en 90 grams per quilòmetre, en el dels turismes i les furgonetes dièsel.
- No obstant això, s’incorporen límits per reduir l’emissió de les restes de cautxú o ferodo que expulsen els pneumàtics i els frens com a conseqüència del desgast. En aquest sentit, els cotxes elèctrics no podran emetre més de 3 mg de partícules per quilòmetre, mentre que per a la resta de turismes (de dièsel o de gasolina) el límit s’estableix en 7 mg. D’altra banda, les furgonetes de combustió interna tindran un màxim d’11 mg de partícules per quilòmetre.
- Una altra de les mesures que afecta els vehicles elèctrics i/o híbrids és la durabilitat de les bateries. Així doncs, un cop hagin transcorregut cinc anys o quan s’arribi als 100.000 quilòmetres, la bateria s’haurà de mantenir al 80% de la capacitat original. I després de vuit anys o de 160.000 quilòmetres, no haurà d’estar per sota del 72% de la seva capacitat total.
- A més, els vehicles hauran de portar un passaport mediambiental vehicular, que recollirà, entre altres dades, la informació sobre les emissions i el consum, i sobre l’autonomia i la durabilitat de la bateria en el cas dels elèctrics.
Com entrarà en vigor?
Tan bon punt els presidents del Parlament Europeu i del Consell signin el reglament, es publicarà al Diari Oficial de la Unió Europea. A partir d’aquest moment s’obrirà un termini de 30 mesos perquè es compleixi la normativa, en el cas dels cotxes i les furgonetes, i de 48 mesos, en el dels autobusos i els camions. És per això que podem dir que l’aplicació de la normativa Euro7 es durà a terme en dues fases i, per tant, es marquen dues dates diferents al calendari: el 2027 per als primers i el 2029 per als segons.