La conducció autònoma comença a ser una realitat
Por: RACC Blog
Evitar accidents, facilitar la conducció a persones discapacitades o perdre menys temps al volant són alguns dels avantatges de la conducció autònoma, aquella en què el conductor només participa si així ho vol o si ho necessita. Fa poc era una utopia, però s’està convertint en realitat.
Volvo, conducció autònoma en embussos per el 2014
La marca sueca preveu que l’any vinent implantarà el sistema d’assistència en embussos de trànsit. El cotxe segueix autònomament el vehicle que el precedeix fins a una velocitat de 50 km/h. Volvo pretén “eliminar l’estrès en embussos monòtons” quan circulem per zones urbanes. Només cal prémer un botó i el motor, els frens i la direcció actuen perquè el conductor no es preocupi dels embussos habituals a les grans ciutats. Només cal canviar de carril o que intervingui el conductor i es desactiva el funcionament.
Aquesta funció és una evolució del “tren de carretera”, que ja es va provar el 2012, i que aconsegueix que el cotxe circuli sol en el conjunt d’un comboi format per un camió (conduït per una persona) que va davant, i que al darrere porta un altre camió i tres cotxes. És un avenç molt important que a Volvo pensen que és “millor que anar amb transport públic”.
El pilot automàtic de Nissan, el 2020
Nissan ja ha posat data per a la conducció amb pilot automàtic: el 2020. En un projecte conjunt amb algunes de les universitats més importants del món, la marca japonesa està construint una pista de proves amb aquesta finalitat, que ha anunciat que tindrà acabada el 2014 i que comptarà amb elements reals de qualsevol ciutat.
De fet, ja es van fer les primeres proves de conducció totalment autònoma amb un Leaf dotat de càmeres de 360º i escàners làser, en un esdeveniment a Califòrnia.
Pensant en la seguretat global, els dirigents de Nissan s’han entestat que aquesta tecnologia pugui ser assequible per al major nombre de compradors i que sigui una realitat en dues generacions de vehicles.
Nissan anuncia que revolucionarà la concepció del xassís i del disseny per a aplicar aquesta conducció autònoma.
Mercedes: 100 quilòmetres sense conductor
Mercedes ja va demostrar fa només unes setmanes la conducció totalment autònoma (“Intelligent drive”, ho anomena) en una zona urbana i carretera en un recorregut de 100 km amb un classe S. Per a aconseguir-ho, els enginyers han ampliat l’amplada de la càmera situada al parabrisa, que permet detectar objectes a més distància; han situat quatre radars de curt abast a les 4 puntes del cotxe i 2 de llarg abast als para-xocs davanter i posterior, i per a conèixer l’estat del semàfor i respondre-hi adequadament, han col·locat una càmera a color. Per tant, tots aquest elements ja són reals avui en dia.
El recorregut dels 100 km no va ser a l’atzar, sinó que Mercedes va escollir el mateix que va completar Bertha Benz el 1888 entre Mannheim i Pforzheim, el qual va servir per a fer el recorregut més llarg que un cotxe havia fet fins aleshores.
Aparcament pilotat, primer pas d’Audi
El conductor baixa del cotxe i el vehicle aparca amb l’ajuda de càmeres de vídeo i sensors, mitjançant una tecnologia activada per una aplicació de l’Smartphone. Aquest és el primer pas de la conducció autònoma segons Audi, i del qual ja s’han fet pràctiques.
Quan es completa la maniobra, el sistema atura el motor, desactiva l’encesa i bloqueja les portes; immediatament el conductor rep un missatge anunciant que el cotxe està aparcat correctament.
De pas, es podrà aparcar en places d’aparcament en què ara, per qüestió d’espai, no podem sortir del cotxe o entrar-hi. I en un futur molt proper també es podrà pagar l’import de l’estacionament o contractar algun servei addicional.
També Audi, com Volvo, està desenvolupant en aquests moments la conducció pilotada en embussos a velocitats de fins a 60 km/h.