Cinc aplicacions de la intel·ligència artificial en els cotxes
Per: Begoña González de la Mora
La Intel·ligència Artificial (IA) s’ha infiltrat en tots els àmbits de les nostres vides. Avui dia, qualsevol persona amb accés a internet pot fer ús d’ella, ja sigui per a generar textos i imatges o anar un pas més enllà i aplicar-la en les seves rutines de treball i vida privada. És, sens dubte, un fenomen global del qual han brollat admiració i dubtes a parts iguals. Però de moment, els beneficis són molt superiors als perjudicis i d’això sap treure molt de partit el sector de l’automòbil.
Si bé encara no s’ha explotat ni una ínfima part de les possibilitats que aquesta nova tecnologia promet, sí s’han implementat ja algunes aplicacions de la IA per a millorar l’experiència de conducció. Una de les quals més fàcilment ens poden venir a la ment, és la conducció autònoma, l’optimització del manteniment o la gestió de les rutes en temps real.
Assistència al conductor
El nivell d’intervenció més baix de la IA en els cotxes és el que denominem assistència al conductor. Aquest estadi de l’aplicació de la tecnologia implica que el conductor manté el control del vehicle en tot moment i que la tecnologia només aporta informació perquè el conductor optimitzi les seves decisions. És per exemple el cas de l’ús de radars de posició, sensors de proximitat, el control de la velocitat de creuer o fins i tot l’avís de col·lisió i vianants. Són exemples d’ajudes a la conducció que eleven la seguretat dels cotxes incloent opcions de frenat en ciutat que poden detenir el vehicle en cas de detectar un vianant en la trajectòria o mantenir la velocitat estable quan el conductor així ho determina.
Automatització parcial
El següent pas en l’automatització té lloc quan alguns dels sistemes dels quals disposa el vehicle poden prendre el control momentàniament del cotxe. Així i tot, en tot moment, el conductor continua sent responsable de l’operativa del vehicle. Un exemple clar d’aquesta mena d’introducció d’ajudes a la conducció són l’assistent de direcció i de trajectòria, que corregeix els desviaments del vehicle dins del carril, o el sistema d’aparcament remot, per exemple. D’igual forma, hi ha models que compten amb un assistent d’embussos que frena i accelera automàticament assumint el control de la conducció en moments molt puntuals. Encara així, en aquest nivell d’automatització, el paper del conductor continua sent totalment necessari i actiu, ja que continua sent l’últim responsable del maneig del vehicle.
Automatització elevada
En aquest tercer nivell d’automatització trobem ja una sèrie d’aplicacions de la IA que permeten que el conductor pugui passar llargs períodes sense estar pendent del maneig del vehicle. Aquest nivell d’implementació de la tecnologia no es troba encara accessible al consumidor però sí que hi ha països en els quals s’està posant a prova de cara a futurs models que podran tenir cabuda en el mercat en els pròxims anys. En aquest nivell, els cotxes es condueixen de manera autònoma sense precisar d’un conductor que hagi de confirmar les accions del vehicle en períodes de temps determinats. Més endavant, les cases d’automòbils investiguen la manera d’elevar l’autonomia fins a nivells en els quals el conductor pot desentendre’s gairebé per complet de la conducció arribant a poder per exemple dormir mentre el vehicle es condueix només, fins que en un hipotètic cinquè nivell, desapareix la figura del conductor i l’ocupant del vehicle seria tan sols un passatger. Aquests dos últims exemples no són més que prediccions futures, que encara no s’han implementat, i és que a més, obren nous interrogants com la determinació de la responsabilitat en cas d’accident o la presa de decisions per part de la IA en cas de perill.
Optimització del manteniment
Més enllà de les experiències d’assistència a la conducció, existeixen altres aplicacions de la IA que ja s’estan donant en els vehicles. És el cas del manteniment predictiu. A partir de sensors i anàlisis de dades, els vehicles poden monitorar l’estat dels components i predir possibles fallades, problemes o errors així com recomanar reparacions o revisions en funció de l’estat dels components. D’aquesta manera, el propietari del vehicle pot optimitzar les entrades en taller i reduir el risc d’avaries greus.
Optimització de rutes i trànsit
Finalment, un altre dels usos que més beneficis està aportant ja avui dia als conductors és l’anàlisi de dades de trànsit. El processament de la informació viària en temps real permet optimitzar les rutes mitjançant els navegadors intel·ligents que ja porten incorporats la majoria de vehicles nous. La coordinació de semàfors, el flux de trànsit o la necessitat de trobar estacions de càrrega en el cas dels cotxes elèctrics són dades que es creuen amb la informació de navegació per a generar rutes òptimes per a cada viatge.
En conclusió, com hem vist la intel·ligència artificial està transformant la indústria del motor, fent que els cotxes no només siguin més intel·ligents sinó també més segurs. Aprofita aquesta innovació i assegura el teu cotxe amb la nostra assegurança de cotxe, per a mantenir-lo protegit en la carretera del futur.