Hackers, a l’aguait dels cotxes connectats

Tags: ., tecnología

Por: RACC Blog

Els vehicles nous estan cada vegada més connectats i, com a conseqüència d’això, més sotmesos a l’aguait dels hackers. És habitual traslladar funcions del nostre smartphone a la pantalla del cotxe, escoltar la nostra emissora de ràdio preferida en qualsevol lloc, preparar rutes a l’ordinador per introduir-les després al navegador, fins i tot tenir connexió a internet.

Podem obrir l’automòbil a distància amb el telèfon mòbil, podem encendre el motor, anar escalfant o refrigerant l’habitacle i, fins i tot, aparcar a distància. Amb sensors es pot arribar a detectar si s’acosta un cotxe a la pròxima intersecció gràcies a la interconnexió entre vehicles… En fi, connectivitat i més connectivitat que fa la conducció més còmoda i segura.

Però és inevitable pensar que això pot permetre que els pirates informàtics (hackers) entrin en la nostra vida i actuïn sobre el nostre vehicle i les nostres dades.

Alguns exemples

Sabem que hackers “bons” en proves conegudes van poder actuar sobre la climatització, la ràdio i fins i tot van aconseguir aturar el motor del cotxe. També poden complicar-nos la vida activant algun dels testimonis d’emergència (temperatura, roda desinflada, etc.) que ens facin parar per comprovar-ho.

I encara més, perquè les claus intel·ligents, tan còmodes i segures aparentment, poden convertir-se en una via a través de la qual els lladres es dediquin a robar cotxes fàcilment, ja que aconsegueixen piratejar els codis de codificació de la clau i de l’encesa.

Actuació sobre els sistemes de seguretat

Però el que de veritat preocupa és que els pirates informàtics intervinguin sobre elements i sistemes de seguretat. Podríem arribar a perdre el control del vehicle si actuen, per exemple, sobre els frens. A més, també podrien accedir a les nostres dades personals.

La privacitat en els cotxes connectats

Una enquesta de la FIA del 2015 que la Fundació RACC va publicar a l’Estat espanyol ja donava com a resultat que els usuaris pensaven en la connectivitat com un avantatge. No tenien objeccions a intercanviar les seves dades amb altres usuaris o amb el seu taller de reparació, però alhora també eren conscients que un mal ús de les dades en cas de ciberatac podia representar un problema.

El cas particular dels cotxes autònoms

Els cotxes autònoms són l’expressió màxima de connectivitat i, per tant, vehicles amb els que s’ha de tenir especial cura de cara a possibles atacs dels hackers o qualsevol altre mètode que pugui alterar el control del vehicle. Així ho afirmen especialistes i, en concret, cossos de seguretat com l’FBI o institucions com la Universitat de Washington.

No cal alarmar-se

Qualsevol avanç tecnològic comporta durant un cert temps incertesa fins a la seva consolidació. En el cas de la connectivitat dels automòbils, els fabricants evidentment estan preocupats i ja tenim alguns exemples d’actuacions decidides com l’aliança entre el Grup Volkswagen i Microsoft, basada en la creació d’un ‘núvol’ per assegurar que les nostres dades estan fora de perill.

Ara, totes les marques han de seguir treballant per mantenir la seguretat dels usuaris.