Els nouvinguts més atractius
Per: Revista RACC
Les principals marques d’automòbils no cessen en el seu afany per oferir millors propostes en el segment de més difusió del mercat, sempre amb l’electrifi cació ben present.
PER VALENTÍ FRADERA
El 2024 serà un any ple de nous llançaments d’automòbils. El segment dels SUV n’acapararà bona part; no en va, és el de més tirada del mercat a tot Europa. Presentem les novetats més atractives entre els nous vehicles tot camí, híbrids o elèctrics, que ja estan disponibles.
El segment dels SUV acapara les novetats més atractives de l’inici d’any, híbrides o elèctriques.
Toyota Corolla Cross. La família i un més.
El Toyota Corolla va tancar el 2023 com el compacte més venut a Espanya, per això aquesta novetat és d’alta volada. El cognom Cross identifica els derivats SUV dels turismes de la marca japonesa, de manera que el Corolla Cross afegeix la tipologia tot camí als Corolla 5 portes, familiar i sedan. Tenint en compte les seves credencials de base, està cridat a destacar entre els SUV mitjans (4,46 m), complementant així l’oferta de Toyota en el segment, entre el C-HR i el bZ4X.
Com és habitual en la marca, la mecànica és exclusivament híbrida. En concret, la cinquena generació del sistema autorecarregable Electric Hybrid que ja equipa el Corolla. Amb tracció davantera i canvi automàtic per variador, ofereix més parell i més potència elèctrica. A més, la resposta del sistema és més lineal, predictible i intuïtiva.
Skoda Enyaq. Més potència i autonomia.
És el primer Skoda totalment elèctric, i la gamma 2024 s’enriqueix amb àmplies millores tècniques i una línia d’acabat de luxe, anomenada Laurin & Klement. Les noves versions de l’Enyaq són més potents i eficients. L’anterior Enyaq iV 80 se substitueix pel 85 (ara sense la denominació “iV” en el nom del model), amb 286 CV i una autonomia de fins a 575 quilòmetres (560 en la versió 85x de tracció a les quatre rodes). La nova versió també està
disponible en la variant Coupé, l’aerodinàmica més depurada de la qual n’aconsegueix optimitzar encara més l’autonomia. Tots dos Enyaq, el SUV i el Cupè, també ofereixen una nova versió esportiva RS, amb 341 CV.
Volkswagen Tiguan. Renovació total.
La tercera generació del SUV mig alemany (4,54 m) fa un salt en l’àmbit tecnològic i reforça la seva oferta híbrida. Acabat d’arribar al mercat, el Tiguan modernitza la seva imatge amb un disseny exterior rotund i un interior totalment nou, on a banda de la gran pantalla central, hi destaca el selector del canvi de marxes DSG a la columna de la direcció, com en l’ID.7, que allibera més espai a la consola central. Disponible en versions de gasolina i dièsel, i també amb tracció a les quatre rodes, ofereix dues motoritzacions interessants amb hibridació lleugera mHEV, les eTSI de 130 i 150 CV. Permeten circular “a vela”, sense utilitzar el motor de combustió, i tenen l’etiqueta Eco. Durant
la primera meitat de l’any arribaran dues versions híbrides endollables eHybrid, amb 204 CV i 272 CV.
Hyundai Kona. Elèctric i molt més.
La segona generació del SUV coreà és una revolució. Per començar, creix ni més ni menys que 18 centímetres respecte a l’anterior (4,36 m). D’aquesta manera, se situa a la part alta del segment B-SUV i es distancia del seu germà de marca, el Bayon. El seu estil és encara més futurista, tant per dins com per fora. A l’exterior destaquen els llums de led seamless horizon i els passos de roda robustos. A l’interior, estrena un lloc de conducció totalment digital, amb dues pantalles integrades i les últimes innovacions d’equipament de seguretat i assistència a la conducció.
Per tot això, ha estat escollit Millor Cotxe de l’Any 2024 a Catalunya i Cotxe de l’Any a Espanya. Mecànicament, acaba d’estrenar les versions 100% elèctriques, que s’uneixen a les de combustió, híbrides i híbrides lleugeres.
Lexus RZ. Elèctric de categoria.
L’RZ és el primer Lexus concebut exclusivament al voltant de la propulsió elèctrica, i ja es va poder veure en primícia al saló Automobile Barcelona del 2023. Comparteix la plataforma elèctrica amb el seu cosí, el Toyota bZ4X (també amb el Suburu Solterra), però és 10 centímetres més llarg (4,80 m) i té una carrosseria específica. És un SUV prèmium, gran i familiar. L’estil exterior reinterpreta la forma de doble punta de fletxa característica del Lexus, mentre que
l’interior és un espai obert i luxós.
L’oferta mecànica és simple: una única variant 450e elèctrica, amb dos motors (un sobre cada eix), 313 CV de potència combinada i tracció a les quatre rodes.
Audi Q6 e-tron.
Seguint la mateixa lògica de gamma que el Q3 i el seu derivat elèctric, el Q4 e-tron, acaba d’arribar l’Audi Q6 e-tron, l’equivalent 100% elèctric del SUV Q5. És el primer dels nous llançaments previstos per la marca dels quatre cèrcols per a aquest any. A més, el Q6 és el primer model construït sobre la nova plataforma PPE (Plataforma Prèmium Elèctrica). L’han desenvolupat conjuntament Audi i Porsche, així que el Q6 comparteix la majoria d’elements tècnics amb la nova generació del Porsche Macan. Igual com altres models de la marca, a més de la carrosseria SUV, el Q6 e-tron tindrà una variant cupè Sportback.