Els cinc trams de carretera amb més accidents a Catalunya

Por: RACC Blog

El 2015 van morir a Espanya 1.126 persones en accidents de trànsit a la carretera. Les dades que acaba de fer públiques la Dirección General de Tráfico confirmen que, malgrat l’espectacular reducció del nombre de morts a l’última dècada, no cal abaixar mai la guàrdia per seguir millorant la seguretat viària.

velocitat-cotxe_1

Davant aquestes xifres val la pena tenir en compte el triangle clàssic de la seguretat viària per recordar que la reducció de la sinistralitat és un objectiu compartit, en el qual tots podem i hem de participar. Els tres elements que intervenen en la conducció són:

  • Persona: la nostra responsabilitat com a conductors o vianants (circular atents a l’entorn, en bones condicions físiques, amb respecte a la resta d’usuaris, amb el vehicle en bon estat, etc.).
  • Vehicle: l’equipament de seguretat del vehicle que conduïm, amb la incorporació de les últimes innovacions en seguretat activa i passiva. La responsabilitat recau tant en els fabricants com en les administracions encarregades de la regulació.
  • Carretera: la qualitat de la via per on circulem; a nivell de manteniment (estat del ferm i de les proteccions) i de senyalització, però també en la seva adequació al tipus de trànsit que suporta (com el cas de la N-340). La responsabilitat recau en les respectives administracions, titulars de les vies.

Ens centrem de nou en el “factor carretera” per presentar, a partir dels últims resultats de l’estudi d’EuroRAP, la llista de trams amb més concentració d’accidents a la xarxa catalana:

EuroRAP-Catalunya, llistat de trams amb major concentració d'accidents de les carreteres catalanes

Aquesta llista inclou els trams que han registrat més accidents en relació a la seva longitud però, excepte en el cas de la C-58, no tenen un risc molt elevat de patir un accident. Això es deu al fet que són trams amb una densitat de trànsit molt elevada i estadísticament disminueix la probabilitat de patir un accident. Destaca també que aquests cinc trams es troben a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Per a què serveixen aquestes llistes?

Bàsicament, els llistats de trams que sorgeixen de l’estudi EuroRAP –ja sigui els ordenats per nivell de risc o per concentració d’accidents– es dirigeixen a dos dels protagonistes de la seguretat viària:

  • Els conductors, perquè consultem les dades referides als trams per on circulem habitualment i extremem la precaució en els punts d’especial risc.
  • Les administracions, que disposen d’un estudi independent i fiable sobre la qualitat de les vies, la qual cosa els permet actuar per reduir la sinistralitat en aquells trams que més ho necessitin.

Mitjançant la participació en estudis com EuroRAP i la difusió dels seus resultats, el RACC participa a la reducció de la sinistralitat viària a les carreteres. A més, per assegurar la millor protecció en cas d’accident, també ofereix les assegurances d’automòbil que més bé s’adapten a les necessitats de cada conductor.