El 2023 arriba carregat de novetats automobilístiques electrificades
Per: Revista RACC
Tot i que la situació del mercat automobilístic és delicada, els fabricants continuen presentant noves propostes. Els primers mesos del 2023 sortiran a la venda una dotzena de cotxes, en general electrificats, però resisteixen els de combustió.
La intenció dels espanyols que pensen canviar de cotxe els dos propers anys, que són més de la meitat, és comprar-ne un d’electrificat, concretament el 62,3%; així ho afirma l’estudi d’EY Mobility Consumer Index. Tot i així, continuen guanyant les opcions híbrides (46%) per sobre dels elèctrics purs, que només són un 17%. Aquesta gran diferència es deu al fet que els compradors consideren insuficient la falta de punts de recàrrega a la ciutat o als mateixos domicilis, també l’autonomia del vehicle i el preu d’adquisició, que consideren elevat.
Però els fabricants continuen (en bona mesura obligats) centrats en l’electrificació i la majoria de les novetats de cara al 2023 van en aquesta direcció.
Bateries
L’autonomia i la velocitat de càrrega dels elèctrics depèn de diferents aspectes, però el fonamental és el de les bateries. Les actuals d’ions de liti, que són la gran majoria, van evolucionant, i el cobalt —escàs i car— es va substituint per fosfat de liti i ferro per aconseguir més eficiència. Però la investigació pel que fa a bateries es dirigeix també a les d’estat sòlid’, que poden suposar un salt qualitatiu i quantitatiu als cotxes elèctrics.
Combustibles sintètics per a motors de combustió
Malgrat que la investigació s’encamina a la tecnologia elèctrica, no es pot tancar l’apartat de motors de combustió, en el qual s’han invertit molts milions i, a més, no oblidem que els híbrids i els endollables necessiten un motor de combustió. Els combustibles sintètics poden ser l’alternativa ecològica, i es poden utilitzar en motors Euro 5 i Euro 6, com el gasoil HVO, procedent del reciclatge dels olis vegetals. La UE admet que pot ser una opció interessant, però ja en veurem la producció.
Un model, diferents propulsions
De fet, malgrat que tots els grups incorporen novetats elèctriques 100%, en alguns casos en un mateix model permeten optar per diferents variants. Com a exemple, el nou BMW Serie 7, que surt al mercat a començaments del 2023 amb motor de gasolina, després incorporarà un motor dièsel i, més tard, la versió híbrida endollable. O el KIA Niro, també actualitzat per al proper any, amb versions híbrida, híbrida endollable i elèctrica. O el Mitsubishi ASX 2023, que disposarà de les versions de gasolina i també d’una versió endollable PHEV. Per la seva part, Peugeot presentarà ben aviat el nou 408, amb un propulsor de gasolina, dos híbrids endollables i, posteriorment, un elèctric 100%.
Però segueixen les apostes pels elèctrics 100%, tot i que amb diferents prestacions, com Nissan, amb el nou Ariya, que veurem a començaments del 2023, o Skoda, amb l’ENYAQ Coupé iV; també Volkswagen acaba de presentar l’ID.AERO, i Hyundai posarà a la venda a començaments d’any l’IONIQ 6.
En el cas d’Opel, el nou Astra Sports Tourer disposarà d’una versió endollable, i Toyota segueix amb els seus híbrids normals i el proper any llança el petit SUV Yaris Cross Electric Hybrid.
Quatre models electrificats que arriben l’any 2023
Hi ha moltes opcions de cada model:
- BMW Serie 7. Presenta gammes concretes per a cada mercat: europeu, americà o xinès.
- Hyundai IONIQ 6. Amb càrrega ultraràpida de 800 V, recarrega del 10% al 80% en només 18 minuts.
- VW ID.AERO. Entra a formar part de la família elèctrica 100% de Volkswagen.
- Toyota Yaris Cross Hybrid. El SUV híbrid s’actualitza, però manté els acabats amb tracció 4×2 o 4×4.
Toni Velázquez Revista RACC