Cotxe nou, amb roda de recanvi o sense?

Por: RACC Blog

Darrerament, la majoria de turismes del mercat surten sense roda de recanvi i amb diferents alternatives en cas de punxada. Però, és millor portar-ne o no?

Hi ha moltes raons de per què els cotxes moderns no equipen roda de recanvi com tradicionalment.

La roda de recanvi ha passat de ser un element indispensable i obligatori en un vehicle a desaparèixer del fons de maleter o dels baixos del cotxe. Però això no és del tot cert, ja que en cas que no es porti aquest element, les marques estan obligades a oferir una alternativa per evitar la interrupció de la circulació del vehicle. De fet, aquest aspecte ve tipificat al Reglament general de vehicles a l’annex XII, article 1-C, que especifica quins accessoris i recanvis han de portar:

“Una roda completa de recanvi o d’ús temporal, amb les eines necessàries per al canvi de rodes, o un sistema alternatiu al canvi que ofereixi prou garanties per a la mobilitat el vehicle. En aquests casos s’ha de circular respectant les limitacions pròpies de cada alternativa.”

L’omissió d’algun d’aquests elements obligatoris pot comportar multes de fins a 200 euros.

Però, què ha fet desaparèixer les rodes de recanvi? En primer lloc, la millora de les vies de circulació en les últimes dècades ha fet baixar dràsticament les punxades i rebentades, ajudats en gran manera per la millora dels components i la tecnologia amb què estan fabricats els pneumàtics moderns. Per citar un exemple, on abans una cambra d’aire ens podia jugar una mala passada, ara els tubeless eviten aquest problema.

 

Contracta l’assegurança de cotxe online que s’adapti millor a les teves necessitats

En segon lloc, la completa xarxa d’assistència, com la que ofereix el Club RACC, fa que la reparació in situ o el trasllat d’un vehicle a un taller es faci de forma ràpida i eficient, de manera que es pot prosseguir el viatge a la destinació planificada.

Per als fabricants, integrar una roda de recanvi al vehicle és cada vegada un problema més gran, principalment per espai, pes i cost. Les mides diferents que fan servir alguns models són un altre dels problemes a tenir en compte.

La necessitat de reduir pes per baixar uns grams les emissions de CO2, que en alguns casos eviten el pagament de l’impost de matriculació, és un altre dels motius. El guany d’espai al maleter, que pot arribar a ser entre 70 o 80 litres més, és una altra de les causes. És en aquesta zona on solen situar-se els tancs de gas, d’AdBlue o fins i tot bateries en híbrids i elèctrics.

Les alternatives existents a la roda de recanvi tradicional són diverses:

Roda de galeta

Una cinquena roda pot arribar a pesar entre 20 i 40 quilos, amb un preu entre 40 i 150 euros. Per aquest motiu anys enrere van sorgir les rodes estretes anomenades comunament “de galeta”, un complement que ens permet circular a una velocitat reduïda per poder completar el trajecte fins en un taller.

Aquestes rodes estan creades per realitzar trajectes curts a una velocitat no superior a 80 km/h, a una distància màxima d’aproximadament 200 km, segons els fabricants. Com que tenen una amplada mínima, l’estabilitat i la frenada del vehicle es veuran afectades, a part del funcionament d’elements electrònics com l’ABS o l’ESP, ja que es poden veure alterats els sensors de la roda.

No estan dissenyades per a grans esforços i poden arribar a danyar alguns components del vehicle –eixos, suspensió, rodaments, etc.–, si se circula més del que es recomana.

Kits antipunxada

Els kits de reparació van ser una de les primeres alternatives a les rodes de recanvi. Aquests kits injecten una escuma per la vàlvula del pneumàtic, segellant la zona de la punxada, per a posteriorment inflar-lo amb un compressor elèctric connectat a l’encenedor. No és una solució definitiva, ja que per evitar nous problemes és aconsellable que un mecànic segelli la punxada definitivament. Per a això haurà de desmuntar el pneumàtic i netejar-lo, fet que suposa un cost entre 15 i 30 €.

Aquest kit deixa de ser efectiu en cas de rebentada del pneumàtic o en l’hipotètic cas de punxar dues vegades seguides. Amb un preu aproximat de 60 €, aquests kits cal renovar-los cada quatre o cinc anys, segons fabricant.

Run Flat i Seal

Els pneumàtics Run Flat o els Seal són les últimes alternatives per evitar portar roda de recanvi o el kit antipunxades alternatiu.

La tecnologia Run Flat és una solució en la qual els flancs dels pneumàtics venen reforçats per poder circular a una velocitat no superior als 80 km/h, per poder-se traslladar al taller. Per poder-los equipar, el vehicle ha d’estar disposat d’un sistema TPMS de monitoratge de la pressió de l’aire, que pugui indicar-nos quina és la roda danyada, ja que en la majoria de casos l’aspecte visual no permetrà saber-ho. La circulació amb un pneumàtic Run Flat en mal estat acostuma a deteriorar-ne la part interior, cosa que pot obligar a la substitució del pneumàtic per seguretat.

Els Seal són una altra alternativa. Aquest sistema ve proveït d’una capa viscosa per sota de la banda de rodament, que en el moment de l’extracció de l’element perforador tapa la fuita, evitant la pèrdua de pressió. La tecnologia Seal és adequada per a qualsevol mena de vehicle, ja que no necessita sistema TPMS o de llantes especials.

La conclusió a què podem arribar és que una roda de recanvi de la mateixa mida que les que porta el vehicle és sempre la millor opció per seguir circulant. La resta són solucions temporals i no sempre serviran per poder arribar al nostre destí sense alguna que una altra molèstia, tot i que haurem d’assegurar-nos que la roda de recanvi tingui sempre la pressió necessària per, en cas de necessitat, poder utilitzar-la sense problemes.

En alguns vehicles nous, hi ha la possibilitat de demanar la roda de recanvi com a opció, de galeta o igual que les que porta d’origen, tot i que aquesta és una opció cada vegada més en desús per les causes explicades anteriorment.

Òbviament cal tenir en compte que haurem de portar sempre els pneumàtics del nostre vehicle en bon estat, revisant les pressions correctes diàriament, els testimonis de desgast i una correcta alineació per evitar deformacions, sorolls, tremolors i desgastos innecessaris.