Consells i trucs per conduir un cotxe automàtic

Per: David Felipe

Avui dia, la proliferació dels cotxes automàtics està canviant la manera de conduir i els vells costums que teníem amb els cotxes manuals. La gran acceptació en els darrers anys d’aquesta mena de canvis, a més de les grans millores introduïdes, han permès que els automàtics siguin vehicles més eficients i segurs, i fins i tot han arribat a reduir el consum, un dels grans hàndicaps històrics d’aquest tipus de canvis.

Fa un temps ja havíem explicat les set diferències de conduir un cotxe elèctric i un de tradicional i ara ens proposem portar-vos els millors consells i trucs per conduir un cotxe automàtic. Tradicionalment, els cotxes automàtics han estat reservats per a models d’alta gamma al nostre país, on ni tan sols hi havia debat sobre quin era més apropiat, ja que la gran majoria escollia el tipus manual. A diferència de països com els Estats Units, on els canvis automàtics són majoria, aquí ha estat els últims anys quan ens hi hem començat a adaptar.

Des de l’aparició de les caixes de convertidor de par, les més utilitzades des dels anys 70 fins a la primera dècada del 2000, l’evolució ens ha portat les DCT (Dual-Clutch Trasmission) o canvis de doble embragatge, una tecnologia més avançada comercialitzada per primera vegada al Volkswagen Golf R32 el 2003.

Conduir amb un automàtic ens permet estar més pendents de la conducció, ens ajuda a una simplificació del procés, a evitar avaries per mal ús de l’embragatge, a ser més eficients per la ciutat, sobretot en un embús. A més, un automàtic no es cala.

Com funciona un automàtic?

El funcionament d’una caixa de canvi automàtica pot variar segons el fabricant, el tipus de vehicle o la tecnologia emprada. Per norma general, una caixa d’aquesta mena reacciona per si mateixa a les circumstàncies de la conducció: ella mateixa seleccionarà la marxa més adequada per a una pujada, un recorregut pla o una carretera revirada, evitant que el conductor hagi d’intervenir en el procés, només haurà de pressionar l’accelerador.

Consells i trucs

En la conducció d’un automàtic hi ha pocs secrets, però el desconeixement del procés que ha de seguir el conductor podria comportar algun problema. En la seva conducció, únicament hem de tenir en compte alguns passos per al funcionament correcte.

  • Arrencada: treure el fre d’estacionament amb el fre de peu trepitjat. Donar contacte, engranar la marxa D i iniciar la conducció.
  • Conèixer el canvi: els automàtics acostumen a portar lletres, P-R-N-D. La P és la posició d’aparcament que bloqueja el vehicle, amb la qual no es mourà, encara que no s’ha de fer servir sense el fre de mà quan es deixa estacionat el vehicle. La R o “revers” és la marxa enrere, la N és la neutral, equivalent al punt mort, amb la qual el cotxe no tindrà moviment, però no estarà bloquejat, per la qual cosa caldrà fer servir el fre o el fre de mà. La D o Drive és la marxa per avançar cap endavant.
  • Peu esquerre: el peu esquerre sempre ha d’estar recolzat al reposapeus. No cal en cap moment de la conducció. Els dos pedals s’han de pressionar amb el dret, i sempre s’ha d’evitar trepitjar els dos pedals alhora perquè fem servir el peu esquerre.
  • Mà dreta: la mà dreta ha d’anar sempre sobre el volant. Com que no hi ha palanca de canvis, només la farem servir per dirigir el volant.
  • Canviar de marxa: per canviar de marxa cal aturar completament el vehicle i tenir el fre trepitjat. Amb això, a més d’allargar la vida del sistema de transmissió i canvi, ens evitarem ensurts innecessaris.
  • No fer servir la N per baixar pendents: baixar en punt mort amb un vehicle manual no és recomanable, i tampoc ho és fer-ho en un automàtic, ja que es disminueix la capacitat de reacció del cotxe. També cal recordar que el fre motor en aquests cotxes és mínim en comparació amb un de manual. De la mateixa manera, si el cotxe ha de ser remolcat, cal engranar la N.
  • Manteniment del canvi: seguir els consells del fabricant a l’hora del manteniment ens permetrà allargar-ne la vida útil, i, per tant, la de tot el vehicle, ja que el preu de la substitució d’un canvi d’aquesta mena acostuma a triplicar el d’un manual.

I recorda que, sigui quin sigui el teu tipus de vehicle, amb el RACC tindràs els avantatges més grans a l’hora de circular protegit.