Compte amb la pedra! Sis consells per a evitar trencaments al parabrisa
Per: David Felipe
Ens protegeixen, ens aïllen, aporten aerodinàmica al vehicle i són un element de seguretat més important que no sembla. El manteniment adequat dels vidres del cotxe és molt més que una qüestió estètica: ens ajudarà a conduir amb més confort i seguretat, i evitarà alguns dels riscos de trencament i les seves conseqüències.
Dos apunts per a comprendre la importància dels vidres en la seguretat passiva i activa: la rigidesa del parabrisa contribueix a distribuir les forces entre els elements estructurals de la carrosseria i fa la funció de suport al coixí de seguretat de l’acompanyant en els casos de topmount (quan la tapa del coixí s’ubica a la part superior del tauler). Altrament dit, podria passar que un parabrisa mal instal·lat o reparat impedís que s’activés el coixí de seguretat en cas de col·lisió.
Per a un bon manteniment dels vidres –especialment, del parabrisa– n’hi ha prou d’aplicar una mica de sentit comú i segur uns hàbits lògics en casos de condicions extremes:
-
Mantingues la distància de seguretat. Un 80% dels trencaments dels vidres es deu a impactes de graveta projectada cap al parabrisa. Una bona manera d’evitar-ho és mantenir la distància de seguretat amb el vehicle de davant a la carretera.
-
Vés al taller immediatament en detectar qualsevol trencament. Una reacció ràpida evita que un trencament petit es faci més gran o s’esquerdi, la qual cosa suposa la diferència entre una reparació i una substitució del parabrisa.
-
No facis servir aigua calenta per a descongelar un parabrisa gelat. L’aigua calenta augmenta les possibilitats que el parabrisa s’esquerdi, especialment si ja té algun micro trencament. En comptes d’aigua, es recomana activar la calefacció i el sistema de desentelat, o fer servir productes descongelants.
-
Desentela el parabrisa amb aire condicionat. L’aire fred és més sec i, quan arriba al vidre, s’escalfa i augmenta la capacitat de desentelar.
-
Evita salts tèrmics entre l’interior i l’exterior. En situacions de temperatures extremes, cal intentar que l’interior i exterior mantinguin una temperatura semblant. Evitarem així riscos d’esquerdament pel contrast de temperatura.
-
Renova l’eixugaparabrises cada 6 o 12 mesos. Així evitem ratllar el vidre i disminuïm el risc d’accident per mala visibilitat. Si és possible, l’ideal és canviar els eixugaparabrises just abans de l’època de pluges.
Com explica l’estudi Parabrisa: de l’impacte al trencament, els parabrises actuals estan fabricats amb vidre laminat, un sistema que inclou dues làmines de vidre amb un gruix de 2,1 mil·límetres i una làmina intermèdia de plàstic translúcid que uneix les dues capes de vidre i evita que els fragments de vidre es desprenguin en cas de trencament. L’ús d’aquest sistema és només obligatori al parabrisa, mentre que els altres vidres del vehicle solen ser de vidre trempat, que es trenca en trossets arrodonits.
La composició dels parabrises actuals també en facilita la reparació, que sol rondar els 100 euros, mentre que una substitució arriba a gairebé 300 euros, un preu força elevat i pel qual és aconsellable que l’assegurança de cotxe, encara que sigui a tercers, inclogui la cobertura de vidres. Els especialistes de RACC Assegurances t’ajudaran a revisar les cobertures de la teva pòlissa actual i a actualitzar-les si vols. A més tingues present que ampliem la cobertura de vidres als fars, els intermitents i els miralls retrovisors.