Cinc hàbits al volant pels quals et poden sancionar
Por: RACC Blog
Diuen que els humans som “animals de costums” i que quan hem adquirit un hàbit pot resultar complicat abandonar-lo. I al volant també mantenim una sèrie d’hàbits que repetim gairebé automàticament davant de determinades situacions. No obstant això, alguns no estan permesos o no estan contemplats per la normativa actual i convindria començar a erradicar-los, si no volem rebre la sorpresa d’una sanció…
Circular permanentment per l’esquerra
Sovint, per les autopistes i les autovies, el carril esquerre està com embussat. Però a la resta de carrils se circula amb normalitat. El Reglament General de Circulació (article 30) especifica que com a norma general s’ha de circular per la dreta. L’ús d’altres carrils entorpint la marxa d’altres vehicles pot comportar una sanció de 200 euros.
Conduir amb el colze a la finestreta
Per si sol, circular amb el colze recolzat no és motiu de sanció. Només ho és, segons diversos articles del Reglament (detallats per la DGT en aquest article), si aquesta postura limita la llibertat de moviments del conductor, el control del vehicle o la seva atenció a la conducció.
Passa el mateix amb accions com maquillar-se, menjar, beure, conduir amb xancletes o descalç, o conduir sense samarreta. Qui decideix que aquestes situacions posen en perill la seguretat de la via? Els agents de l’autoritat corresponents. Potser no val la pena arriscar-se… Per la possible sanció, però, sobretot, per la seguretat de tots.
Baixar del vehicle sense vigilar
Conductor, compte amb les presses! Després d’aparcar el vehicle, obrim la porta ràpidament sense fixar-nos en l’entorn. Especialment als carrers estrets, podria passar un ciclista, un motorista, un cotxe massa a prop… I les conseqüències poden ser molt greus. A més, es considera que és un comportament negligent i la multa pot superar els 200 euros.
Avisar d’un embús amb els quatre intermitents
Ai, els intermitents… És obligatori fer-los servir per assenyalar les maniobres que es realitzen (principalment, un canvi de carril) i evitar sobresalts a la resta d’usuaris. En cas contrari, es considera infracció greu amb una sanció de 200 euros.
No obstant això, hi ha un cas d’ús dels intermitents que solem considerar una mostra de civisme, però, en canvi, no està contemplat al Reglament: la situació de frenar la marxa de manera considerable per circumstàncies del trànsit “s’ha d’advertir, sempre que es pugui, mitjançant l’ús reiterat de les llums de frenada o bé bellugant el braç alternativament de dalt a baix amb moviments curts i ràpids”. Difícilment ens sancionaran per això, però per si de cas…
Tocar el clàxon en situacions de no emergència
Oblidem-nos també de fer sonar el clàxon cada vegada que algun conductor ens molesti o per fer-li veure el nostre disgust per qualsevol situació. El Reglament és molt clar en aquest aspecte i només preveu l’ús de les “advertències acústiques” en tres situacions molt concretes:
- Per evitar un possible accident, especialment en vies estretes amb moltes corbes.
- Per advertir, fora de poblat, el conductor d’un altre vehicle que tenim la intenció d’avançar-lo.
- En situacions de màxima urgència en què, per la raó que sigui (sempre justificada), el vehicle necessiti pas prioritari. En aquest cas s’ha d’indicar “utilitzant l’avisador acústic de forma intermitent i connectant el llum d’emergència, si en té, o agitant un mocador o amb algun procediment similar”.
Són només algunes situacions habituals no permeses o previstes pel Reglament General de Circulació, que es pot consultar íntegrament en aquest enllaç.