Cinc dubtes sobre el sistema obligatori eCall

Por: RACC Blog

Des del 31 de març de 2018, el sistema eCall de trucada automàtica d’emergència és obligatori a tots els nous turismes i totes les furgonetes que surtin al mercat a Europa. És fruit d’una antiga reclamació de nombrosos agents de la mobilitat i la seguretat viària –entre els quals hi ha els automòbils club–, ja que es preveu que contribuirà significativament a reduir la mortalitat per accident de trànsit.

ecall

Cinc dubtes bàsics sobre aquest sistema

1. Com funciona l’eCall?

El funcionament de l’eCall és senzill. Tot i això implica un desenvolupament important, només possible gràcies a l’evolució de les tecnologies de la comunicació:

  • Quan detecta una col·lisió greu del vehicle, el sistema realitza automàticament una trucada al centre d’emergències més proper (112).
  • En la comunicació, transmet també la ubicació exacta del vehicle al moment de l’accident. També altres dades d’interès com de quin tipus de vehicle es tracta, quin combustible empra, etc.
  • Segons les dades rebudes, el centre inicia el protocol d’assistència que considera oportú per agilitzar el rescat.

2. Per què és tan útil?

En l’atenció a un accidentat són claus els 60 minuts posteriors al xoc (coneguts com “l’hora d’or”). En aquesta hora es produeixen prop del 75% de les morts per accident de trànsit. En comunicar exactament l’accident, l’eCall permetrà reduir el temps de desatenció del ferit. Segons dades del projecte HeERO (Harmonised eCall European Pilot), la instal·lació massiva de l’eCall podria contribuir a salvar gairebé 2.500 vides a l’any a Europa, quasi el 10% del total.

ecall

3. És obligatori instal·lar l’eCall als vehicles antics?

No. Segons la normativa europea que regula aquesta qüestió, l’obligatorietat d’instal·lar l’eCall només afecta nous tipus de turismes i vehicles industrials lleugers (categories M1 i N1).

4. Hi ha dispositius similars per a turismes antics?

D’una banda, hi ha aplicacions per a smartphone que ofereixen l’opció de fer una trucada directa al número 112 d’emergències. Encara precisen de l’activació humana. El fabricant de components Bosch sí que ha presentat un sistema que es pot endollar a l’encenedor del vehicle i realitza la trucada d’emergència com si fos l’eCall: Telematics eCall Plug (TEP).

A més, algunes marques compten amb sistemes que s’assemblen a l’eCall, equipats amb serveis addicionals. És el cas del Volvo On Call i l’Opel Onstar®, que també es converteixen en punts d’accés WiFi i actuen com a assistent personal.

5. S’aplicarà l’eCall a altres vehicles?

La normativa europea assenyala la necessitat d’estendre aquest sistema a altres categories de vehicles. Cita específicament els “vehicles pesants de transport de mercaderies, autobusos i autocars, vehicles de motor de dues rodes i tractors agrícoles”.

En el cas de les motos, el RACC va realitzar una enquesta en la qual un 97% d’usuaris de motocicletes i ciclomotors estarien d’acord que s’incorporés als seus vehicles. No obstant això, fins ara, només va incorporat a les motocicletes d’alta gamma de BMW.