Cas Volkswagen: preguntes i respostes

Por: RACC Blog

Actualitzat a 25/11/2015

 

1. Quina és la problemàtica del cas Volkswagen?
El 18 de setembre passat es va fer públic que el fabricant de vehicles Volskwagen i les seves marques associades Audi, Seat i Skoda han estat falsejant els valors reals de les emissions de gasos contaminants dels seus vehicles dièsel en les proves d’homologació.

La manipulació va consistir en la instal·lació d’un software que, connectat al navegador del cotxe, reconeixia quan el vehicle estava passant el test d’homologació d’emissió de gasos i activava un programa que reduïa les prestacions del motor i les seves emissions. Quan el cotxe tornava a la circulació real, el programa es desactivava. D’aquesta forma aconseguien superar les proves d’homologació obligatòries dels vehicles.

Posteriorment, el 3 de novembre, el Grup Volkswagen va identificar en alguns models de les quatre marques esmentades, també en vehicles de gasolina, errors en la mesura de les emissions de CO2, que oferien en les proves d’homologació nivells inferiors als reals.

 

T’interessa: calcula la teva assegurança de cotxe online

2. El meu cotxe està entre els afectats?
Si el seu vehicle és dièsel, amb motors de la gamma EA 189 (1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI) corresponents a la normativa Euro5 i el va adquirir entre el 2009 i el setembre del 2015, pot estar entre els afectats.

Les marques del grup VW han habilitat un web que, aportant el número de bastidor (codi de 17 caràcters formats per lletres i números que permet identificar individualment cada vehicle, normalment gravat sota la base del parabrisa i a la fitxa tècnica del cotxe), permet conèixer si el vehicle està afectat:

Respecte dels errors en les mesures del CO2, el Grup VW ha publicat un llistat de les marques i models actualment a la venda que estan afectats. Podeu descarregar el llistat complet aquí.

3. És segur continuar circulant amb aquest dispositiu instal·lat al meu vehicle?
La manipulació de les emissions de gasos del seu vehicle no té cap efecte sobre la seva seguretat viària. El seu cotxe és totalment apte per a una circulació segura.

CasWV

4. Si el meu cotxe està afectat, contamina més del que m’havien dit en comprar-lo?
Els cotxes dièsel afectats augmenten substancialment les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i partícules contaminants (PM), responsables d’alguns efectes negatius sobre la salut de les persones.

En els models que emeten més CO2 del que anunciava el fabricant no hi ha incidència directa sobre la salut de les persones, però sí una afectació a l’escalfament global (efecte hivernacle).

5. Quina és la proposta de Volkswagen per adequar els vehicles afectats?
Els vehicles poden estar afectats de formes diferents. Segons les fonts oficials de Volkswagen, les reparacions s’iniciaran al gener del 2016 i poden trigar fins a un any a adequar tots els vehicles afectats i no haurien de suposar una afectació significativa a les prestacions del vehicle, tot i que en podrien reduir la velocitat màxima entre 3 i 5 km/h.

El Grup VW va anunciar el 25 de novembre que proposa per als motors dièsel EA189 afectats de la marca Volkswagen les següents intervencions:

  • Per als motors 2l, una actualització de software que duraria uns 30 minuts.
  • Per als motors 1.6, a més d’actualitzar el software, una petita modificació tècnica al motor amb la introducció d’una malla per regular els fluxos d’aire. Totes dues operacions deixarien el motor reparat en menys d’una hora.
  • Per als motors 1.2, el Grup VW encara estudia la solució tècnica més adequada, que espera presentar aviat.

Basant-se en les solucions proposades per als motors 2.0 i 1.6, la resta de marques del Grup VW (Audi, Seat, Skoda i VW Comercials) estan planificant les mesures corresponents per als seus vehicles afectats.

El Grup VW ha dit que contactarà personalment amb cada usuari afectat per minimitzar les molèsties que pugui originar la reparació.

Respecte als vehicles afectats per les emissions de CO2, cal esperar noves informacions per part del fabricant.

6. El meu cotxe perdrà valor econòmic?
Abans de treure conclusions d’aquest tipus, caldria esperar i veure l’evolució del cas a mitjà i llarg termini i valorar la solució proporcionada pel fabricant abans de prendre qualsevol decisió precipitada sobre els vehicles afectats.

7. Qui es farà càrrec dels perjudicis que es derivin de la manipulació del meu cotxe?
Una de les possibles conseqüències és que l’autoritat d’homologació exigeixi als fabricants l’eliminació de les deficiències. Arribats a aquest cas, els costos anirien a càrrec del fabricant del vehicle. L’usuari, per tant, no ha d’assumir cap despesa addicional i així ho defensarà el RACC.

8. Té conseqüències no acudir al taller del fabricant per reparar el vehicle?
A nivell de la ITV no es detecta la manipulació ni es fa la mateixa prova que al test d’homologació, per la qual cosa no ha de suposar un problema. De totes formes, des del RACC recomanem clarament que acudeixi a fer la reparació proposada pel fabricant, ja que en aquests moments no està decidit què passarà amb aquells vehicles que no siguin reparats, i en el pitjor escenari possible, podrien perdre l’homologació i no ser aptes per circular. Com que això encara no està clarificat, en aquests moments recomanem fer la reparació que proposa el fabricant.

9. Quines conseqüències hi pot haver en termes d’impostos?
En el cas de vehicles afectats per majors emissions de CO2, cal tenir en compte que l’impost de matriculació i les ajudes del pla PIVE fan referència a aquestes emissions, per la qual cosa caldrà veure com evoluciona el cas per conèixer fins a quin punt pot tenir implicacions fiscals.

El RACC defensarà que cap usuari afectat hagi de retornar les deduccions fiscals que hagi pogut obtenir en el moment de la compra del vehicle, i que en tot cas sigui el fabricant qui n’assumeixi els costos.

En el cas de les emissions de NOx alterades, no hi ha implicacions fiscals, ja que no hi ha cap impost que es gravi en funció d’aquest gas contaminant.

10. Què puc fer jo de forma immediata?
Un cop pugui determinar si el seu vehicle és un dels afectats, és recomanable que reuneixi tota la informació de què disposi: número de bastidor, contracte de compra-venda, informació tècnica del vehicle on s’especifiquen les prestacions referents a emissions de gasos, factura de compra, etc. De la mateixa manera, i en cas que VW li requereixi el seu cotxe per poder adaptar-lo, cal guardar el resguard del dipòsit del vehicle al taller, el justificant de les reparacions realitzades i altra documentació que es pugui rebre.

El RACC realitza un seguiment exhaustiu del desenvolupament del cas i considera que l’usuari o propietari del vehicle no ha de patir ni molèsties ni sobrecostos per aquesta situació. El Club demanarà transparència màxima als fabricants i a les administracions reguladores, i per altra banda, sol·licitarà una millora del test actual d’homologació de les emissions, més adequat a les condicions reals de conducció. El RACC, com sempre, estarà al costat dels socis per al que puguin necessitar.