Avantatges fiscals dels vehicles històrics

Per: RACC

La nova normativa de vehicles històrics inclou diversos avantatges, com vam explicar a l’article sobre els detalls de la llei del vehicle històric 2024. Aquesta norma atorga als propietaris de vehicles històrics nous avantatges, com ara el canvi de la periodicitat en la ITV, l’entrada en zones de baixes emissions o l’exempció de l’impost del CO2, entre d’altres. Però quins avantatges fiscals té convertir un vehicle clàssic en històric? Tot seguit repassem els tres beneficis més rellevants ara com ara.

Impost sobre vehicles de tracció mecànica

En els vehicles de més de 30 anys d’antiguitat l’exempció de l’impost de circulació (IVTM), o d’un percentatge de la bonificació, és a càrrec del municipi al qual estiguin adscrits, i per beneficiar-se’n cal fer el tràmit corresponent que sol·liciti l’esmentat organisme. No és el mateix en tots els municipis, ja que en alguns la bonificació és del 100% i en uns altres els percentatges varien segons les respectives ordenances fiscals.

A efectes de càlculs, el percentatge es fixa segons la data de fabricació del vehicle –o la de matriculació si l’anterior no s’ha pogut determinar–, tot i que encara avui es produeixen variacions segons el municipi, ja que n’hi ha que estableixen l’antiguitat mínima del vehicle en 25 anys.

Impost del CO2

Un altre avantatge fiscal dels vehicles amb matriculació històrica (RD 1247/1995), o catalogats amb la nova normativa del vehicle històric (RD 892/2024), és l’exempció de l’impost del CO2 en les comunitats que l’apliquen, cosa que de moment només passa a Catalunya. D’aquesta manera, s’elimina el tràmit que els usuaris d’aquests vehicles havien de fer mitjançant intermediaris.

ITV

Un avantatge més dels vehicles històrics és el canvi en la periodicitat de la ITV, ja que aquesta passa d’anual a biennal per a automòbils d’entre 30 i 39 anys i a triennal per als situats en la franja de 40 a 45 anys. Els que superen els 60 anys n’estan exempts i el tràmit és, doncs, voluntari per al propietari. Els ciclomotors també n’estan exclosos, però les motocicletes han de passar la ITV cada quatre anys. 

Albert San Andrés per RACC.