Apps per conduir: Resposta automàtica i mans lliures
Por: RACC Blog
Llegir i enviar missatges mentre es condueix disminueix el temps de reacció al volant en un 35% i multiplica per 23 la possibilitat de patiir un accident. A més, segons la DGT, a Espanya les distraccions són la causa de la meitat dels accidents amb víctimes, i el telèfon mòbil té cada vegada major pes com a factor de risc. Per això, assenyala que el millor mètode per evitar que el telèfon mòbil ens distregui mentre conduïm consisteix a apagar-ho.
No obstant això, malgrat saber que no han de distreure la conducció utilitzant dispositius, els usuaris no renuncien a a fer servir aplicacions relacionades amb la conducció. Donant resposta a aquesta necessitat han aparegut aplicacions que faciliten bloquejar les comunicacions entrants per evitar que distreguin, que llegeixen els missatges importants o els contesten de forma automàtica. Aquesta és la puntuació que la fundació del RACC dóna a cadascuna d’elles:
Evita accidents: contracta la teva assegurança de cotxe online per estar segur
S’han identificat tres tipus de funcionalitats que es combinen, en major o menor mesura, en les quatre aplicacions auditades.
Bloqueig de comunicacions entrants: funcionalitat que impedeix la notificació auditiva o visual de missatges rebuts (correu electrònic, SMS, etc.) i qualsevol tipus de notificació que ens pugui distreure. També bloqueja les trucades de veu si no hi ha un dispositiu de mans lliures configurat. En realitat, aquesta funcionalitat equivaldria a apagar el telèfon mòbil, ja que sempre ens permet recuperar a posteriori les trucades i missatges perduts mentre conduïm. El valor afegit que aporta la funcionalitat és que et permet utilitzar el telèfon mòbil mentre condueixes per a altres activitats (per exemple per navegar, per escoltar música, etc.) sense que ens distreguin eventuals cridades o notificacions
Lectura de comunicacions entrants: funcionalitat que sintetitza missatges de text i els converteix a veu, de manera que et llegeix els missatges entrants.
Resposta automàtica a comunicacions entrants: funciona en combinació amb la funcionalitat de bloqueig de comunicacions entrants. Permet especificar una sèrie de missatges predefinits que s’envien de forma automàtica al remitent. Si reps un SMS mentre estàs conduint, l’aplicació envia automàticament un SMS de resposta que pots personalitzar, com per exemple: “Estic conduint, ara no et puc atendre”. Aquesta funcionalitat només està disponible en aplicacions per al sistema operatiu Android, ja que Apple, per motius de seguretat, no permet l’accés, per part d’aplicacions de tercers, a la part del seu sistema operatiu (iOS) que gestiona els SMS i, per tant, no permet desenvolupar aquesta funcionalitat.
En realitat, hi ha aplicacions que permetrien aquesta funcionalitat però només funcionen en iPhones als quals s’ha aplicat el “jailbreak4 ”, que és com es coneix al procés de suprimir les limitacions imposades per Apple al seu sistema operatiu permetent un accés sense restriccions a aquest, de manera que l’usuari es pugui descarregar aplicacions que no estan disponibles en la App Store oficial, però és un procés que no recomanem.
El sistema iOS tampoc permet arrencar de forma automàtica aplicacions a partir de la sincronització del smartphone amb el sistema Bluetooth de mans lliures. En el cas d’aplicacions, com les que avaluem en aquest informe, l’objectiu de les quals és bloquejar algunes funcionalitats del smartphone només quan conduïm, aquesta funcionalitat és molt útil, ja que simplifica molt la seva utilització als usuaris, que no han d’acordar-se d’iniciar l’aplicació cada vegada que es posen darrere del volant. En qualsevol cas, és important poder desactivar fàcilment aquesta opció, de manera que el copilot que viatja al mateix cotxe pugui manipular-ho sense cap restricció. Algunes aplicacions s’inicien de forma automàtica quan detecten moviment (a través del GPS) per sobre d’un determinat llindar de velocitat, però no són capaces de distingir si l’usuari de l’aplicació és el conductor o el copilot, o si viatja en transport públic, bloquejant en tots els casos les comunicacions, cosa que evidentment no és el comportament esperat o desitjat; en aquests casos, l’usuari ha d’interrompre manualment l’aplicació.