Alternatives als combustibles fòssils per a vehicles
Por: RACC Blog
Ja sigui perquè el petroli té data de caducitat i se n’anirà incrementant el preu, ja sigui perquè les normatives sobre contaminació en moltes ciutats o a escala estatal o de la Unió Europea s’estan fent cada vegada més dures, o sigui perquè la consciència ecològica de la ciutadania augmenta, els fabricants d’automòbils s’han posat les piles i presenten propostes amb energies alternatives que cada vegada són més interessants. És un pas imprescindible per convèncer els compradors, que ha d’anar acompanyat per un interès real de les administracions i per uns preus de compra assequibles. Posem-nos al dia amb les alternatives als combustibles fòssils.
Elèctrics, l’autonomia és fonamental, però també els punts de càrrega
Ha costat, perquè els primers vehicles elèctrics van néixer fa més de 150 anys, però l’avanç de tecnologia del segle XXI no deixa marge a excuses.
L’objectiu és aconseguir bateries més eficients, menys pesades i amb nous materials i, molt important, que es puguin reciclar.
L’autonomia dels cotxes elèctrics ha anat creixent darrerament, podem veure ja vehicles amb 300 km d’autonomia, com, per exemple, el Volkswagen e-Golf o el Nissan Leaf; de fins a 400 km, com el Renault Zoe; i, recentment, s’ha presentat l’Opel Ampera-e, que pot arribar a fer, segons les dades de la marca, 520 km sense necessitat de recàrrega. Aquest cotxe es ven ja a Noruega, el paradís dels elèctrics, però per ara no es ven a Espanya.
Aquestes xifres d’autonomia normalment no són reals en l’ús diari, però s’hi van acostant. Això és fonamental per aconseguir que els cotxes elèctrics es converteixin en una opció real de compra com a cotxe únic en una família, per a qualsevol tipus de recorregut.
L’altre pilar per a l’èxit dels vehicles elèctrics és una veritable xarxa de càrrega ràpida al carrer, a les empreses i als domicilis on es pugui.
Híbrids, una altra de les bones alternatives als combustibles fòssils
Durant l’última dècada, els cotxes híbrids han estat una de les alternatives als combustibles fòssils més interessant per als compradors amb mentalitat ecològica però que volen un sol vehicle. Amb un híbrid no et quedes “tirat” perquè sempre tens el motor tèrmic, que a més permet anar recarregant les bateries en algunes circumstàncies, la qual cosa es coneix com a “frenada regenerativa”.
Emissions molt baixes i autonomies molt àmplies són, per descomptat, un atractiu per pensar en aquests cotxes. De tota manera, pel fet d’haver de comptar amb doble propulsió, motor de gasolina o, en algun cas, dièsel i elèctric i el pes de les bateries, consumeixen gairebé el mateix que alguns dièsels actuals. De tota manera, està molt bé que un cotxe de les dimensions i les prestacions del Toyota Prius, que va ser el primer híbrid fabricat en sèrie, consumeixi 3,3 litres als 100 km, i també les emissions de 76 g/km.
A mesura que creixi l’autonomia de les bateries, els elèctrics purs guanyaran terreny i veurem el futur real dels híbrids.
Híbrids endollables
És una tercera opció per als compradors. A la tecnologia híbrida tradicional, els fabricants han afegit la possibilitat de recarregar bateries directament amb un endoll. L’autonomia només amb elèctric és molt baixa, de 50 quilòmetres com a màxim, però permet oferir un consum oficial homologat d’1,7 litres als 100 km, consum que es calcula partint de 0 amb la bateria elèctrica recarregada, per la qual cosa la realitat de cada dia és diferent. De tota manera, un “endollable” com el Volkswagen Passat GTE pot arribar a una autonomia de 1.100 km. Pel que fa a les emissions, i amb càlculs també amb la bateria carregada, són només de 39 g per km.
Un SUV “endollable” com el Mitsubishi Outlander PHEV està assolint nivells de vendes molt interessants.
Anirem veient novetats entre aquests vehicles, que milloraran la seva presència al mercat a mesura que l’autonomia elèctrica pura vagi augmentant.
Híbrids de gas, una solució a l’alça?
Poden funcionar amb GLP, que és el gas liquat del petroli, o amb GNC, que és gas natural comprimit.
En ambdós casos el conductor tria el combustible amb què va circulant, encara que, com és lògic, sempre que es pugui és molt convenient circular amb gas, perquè, per exemple, respecte a un dièsel, de mitjana gasta un 30% menys i respecte a un gasolina, un 50%.
Bona part dels fabricants disposen d’oferta de cotxes de gas. Un bon exemple és l’Audi A3 Sportback g-tron, que funciona amb gasolina o gas natural, consumeix 3,4 litres als 100 de mitjana i emet 92 g per quilòmetre.
L’únic hàndicap per a aquests tipus de vehicles és que, per ara, només a les grans ciutats trobem estacions de servei de gas per a ells. Però algunes empreses estan treballant per estendre molt aviat les estacions de servei de gas, i fan bé, perquè les vendes s’han multiplicat a Espanya per sis en els dos últims anys.
Pila de combustible d’hidrogen
Els cotxes de pila de combustible utilitzen l’hidrogen per generar l’electricitat necessària per moure el vehicle. El motor elèctric funciona gràcies a un petit acumulador que emmagatzema l’energia en una bateria i amb la pila de combustible, que funciona gràcies a l’hidrogen, que, combinada amb oxigen, genera electricitat.
Dos fabricants japonesos, Honda, amb el Clarity, i Toyota, amb el Mirai, s’han avançat a la resta de marques i fabriquen cotxes de pila de combustible en sèrie.
Tenen 0 emissions de CO2 perquè només emeten vapor d’aigua, poden proveir-se d’hidrogen en només 3 minuts i aconsegueixen una autonomia de fins a 650 km.
El problema és que instal·lar “hidrogeneras” per proveir és complicat i, per exemple, a Espanya encara no existeixen, tot i que s’han fet algunes proves.
Altres combustibles
Els fabricants d’automòbils busquen alternatives als combustibles fòssils, i algunes són realment imaginatives. SEAT acaba de presentar un cotxe que es pot moure amb energia procedent d’aigües residuals. Aquest biocarburant emet un 80% menys de CO2 que un motor de combustió i es pot utilitzar en cotxes moguts per GNC (gas natural comprimit).
Caldrà esperar com evoluciona aquest peculiar combustible. Mentrestant, disposes de prou alternatives als combustibles fòssils? Sens dubte, ens encaminem cap a una mobilitat més neta.