Els 8 sistemes ADAS obligatoris per a vehicles a la UE des del juliol

Per: Revista RACC

sistema adas coche

Tot i que alguns d’aquests sistemes de seguretat ja ens són familiars perquè els incorporen molts automòbils al seu equipament de sèrie o opcional, a partir del juliol seran obligatoris. La UE calcula en 25.000 les morts per accident que es poden evitar a Europa en 15 anys.

Frenada d’emergència: Emet una alerta si detecta algun obstacle i, si el conductor no reacciona, intervé de manera automàtica frenant el vehicle.

Manteniment al carril: Alerta el conductor en cas que es comenci a desviar involuntàriament del seu carril i torna el vehicle a la posició correcta.

Assistent intel·ligent de velocitat: Adapta la velocitat màxima d’un vehicle a les limitacions vigents de cada tram de la carretera de manera autònoma.

Detector de fatiga i atenció: Una càmera analitza les faccions del conductor, en detecta cansament o inatenció i l’alerta perquè reaccioni com més aviat millor.

Alerta de cinturó a les places posteriors: Aquest sistema determina si una plaça està ocupada i comprova que el cinturó estigui ben cordat en tots els passatgers.

Angle mort: Detecta els vehicles que circulen en carrils adjacents la visibilitat dels quals és limitada, i alerta el conductor sobre la seva presència, la qual cosa augmenta la seguretat.

Caixa negra (EDR): Registra la informació bàsica del vehicle i els ocupants per poder saber, en cas d’accident, què ha passat abans, durant i després del sinistre.

“Alcolock”: Permet que el conductor sàpiga quin és el seu grau d’alcoholèmia i les seves condicions per conduir. Impedeix arrencar el cotxe si supera la taxa màxima d’alcohol.

Campanya del RACC i de la FIA

El 2020 el RACC i la FIA van presentar una campanya conjunta per donar a conèixer els sistemes avançats d’assistència a la conducció (ADAS, per les seves sigles en anglès). L’objectiu era informar no només els conductors, sinó el públic en general, dels beneficis de les noves tecnologies desenvolupades per actuar en la protecció dels conductors, els passatgers d’un vehicle i els vianants. Les dues entitats van indicar estar a favor d’aquests sistemes de seguretat i van mostrar el seu suport a la implantació obligatòria anunciada per la Unió Europea. El RACC ha participat en altres projectes europeus d’innovació amb l’objectiu de millorar la seguretat i la sostenibilitat, com els projectes INLANE, ADAS&ME, MODALES i BRAVE.

Revista RACC