Els 10 cotxes clàssics més significatius d’Europa
Por: RACC Blog
Tots els països tenen una icona que els ha donat a conèixer com a fabricants de cotxes o que ha motoritzat a la seva població. Avui dia aquests cotxes clàssics són dels més buscats pels aficionats. I no només per ser els més ràpids o els més luxosos, sinó per les vivències i records que han fet viure als seus propietaris.
Et deixem un interactiu perquè facis un repàs visual per tots aquests models històrics:
T’interessa: assegurança per al teu cotxe clàssic
Llistat dels cotxes clàssics europeus més significatius:
1- Espanya: Seat 600 | Fabricació: 1957-1973 | Unitats: 783.745
L’utilitari de 21,5cv arribava als 95 km/h i podia comprar-se per un preu base de 65.000 pessetes a l’Espanya dels 60. Aquest petit utilitari va tenir la difícil feina de motoritzar un país que provenia de l’autarquia i on la importació era molt complicada.
2- Itàlia: Fiat Nuova 500 | Fabricació: 1957-1975 | Unitats: 4.250.000
El Nuova 500 va ser el successor del 500 ‘Topolino’. Aquest petit clàssic va ser un dels grans encerts del visionari Dante Giacosa. Amb un preu molt ajustat, equipava un motor de 479cc i 13cv que desenvolupava 85 km/h.
3- Alemanya: Volkswagen Typ 1 (Escarabat) | Fabricació: 1938-2003 | Unitats: 21 milions
Batejat com a ‘Beetle’ pel New York Times, aquest model va motoritzar Alemanya, però també molts països d’arreu del món. L’Escarabat equipava inicialment el mític motor bòxer de quatre cilindres de 985cc i 25cv, refrigerat per aire.
4- Alemanya Oriental: Trabant 601 | Fabricació: 1963-1990 | Unitats: 2.818.547
Al 1960, la marca HQM Sachsenring va començar la fabricació del Trabant 600, un cotxe assequible i amb una llista d’espera de gairebé 10 anys. El 601 va ser fins al 1990 el cotxe per antonomàsia de l’Alemanya de l’est.
Més sobre: quins cotxes eren més segurs abans
5- República Txeca (Txecoslovàquia): Skoda Octavia | Fabricació: 1959-1971 | Unitats: 286.000
El primer model de l’Skoda Octavia va arribar el 1959, en un moment on el Teló d’Acer regia l’economia txecoslovaca. Aquesta berlina era el primer model d’èxit i motoritzava massivament la part oest de la URSS.
6- França: Citroën 2CV | Fabricació: 1948-1990 | Unitats: 3.872.583 (berlina) i 1.246.306 (furgoneta)
A l’època es deia que el 2cv era capaç de passar per un camp llaurat i un cistell d’ous al seient posterior, sense que es trenqués cap. El concepte de la Citroën va fer del seu model un cotxe assequible i una icona del país gal.
7- Anglaterra: Mini | Fabricació: 1959-2000 | Unitats: 5.387.862
Un altre visionari, Alec Issigonis, va dissenyar per a la British Motor Company (BMC) aquest petit utilitari de motor i tracció davanters. El Mini ràpidament va convertir-se en un mite als anys 60. Capaç de guanyar el Montecarlo un diumenge i de portar els nens a l’escola el dilluns. Un dels cotxes clàssics que encara avui es versiona.
8- Rússia: Lada Niva | Fabricació: 1977-Actualitat | Unitats: 2.100.000
El Niva, o tanc rus, és el tot-terreny per antonomàsia. Amb molt pocs canvis des del seu llançament, aquest 4×4 és capaç de sobreviure als climes freds més extrems de l’estepa siberiana o als més càlids del desert del Teneré.
9- Iugoslàvia: Yugo 45 (Zastava Koral) | Fabricació: 1980-1998 | Unitats: 750.000
Del Yugo 45 es diu que és un dels pitjors cotxes de la història, per la baixa qualitat dels seus components. Fabricat a l’antiga Iugoslàvia, va ser un vehicle de baix cost que va motoritzar els Balcans. També va tenir un inesperat èxit a Nord-Amèrica.
10- Romania: Dacia 1300 | Fabricació: 1969-2006 | Unitats: 1.959.730
És conegut a la resta d’Europa com a Renault 12. Aquesta berlina de fabricació romanesa va ser el vehicle més popular en aquest país del bloc comunista.
Esperem que aquest breu llistat de cotxes clàssics t’hagi fet venir records de boniques experiències per carretera.