La mala qualitat de l’aire preocupa els ciutadans de Madrid i Barcelona
Per: Revista RACC
La meitat dels habitants de les dues metròpolis no estan d’acord amb augmentar les restriccions dels vehicles amb etiqueta groga.
PER AGUSTÍN RODRÍGUEZ (REVISTA RACC)
Un 61% dels madrilenys opinen que la qualitat de l’aire de la ciutat és perjudicial per a la salut, un percentatge que s’eleva fins al 68% en el cas de Barcelona, segons l’estudi que han presentat aquest mes de setembre el RACC i Zurich Seguros, en què han participat els ciutadans de les dues capitals i àrees metropolitanes. L’objectiu principal d’aquest estudi és analitzar el funcionament de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) implantades els últims anys. Per dur-lo a terme, s’han fet 1.006 enquestes on-line.
En una valoració general, els ciutadans donen suport a la ZBE (55% a Madrid i 50% a Barcelona), però, segons l’opinió dels enquestats, caldria millorar-ne la gestió, així com la comprensió del seu funcionament. Cal recordar que les zones de baixes emissions són espais delimitats per l’Administració pública on es declaren restriccions a l’accés, la circulació i l’estacionament dels vehicles motoritzats, segons una classificació de la seva eficiència energètica.
La primera de les conclusions de l’enquesta apunta que els ciutadans de les dues capitals no estan satisfets amb la gestió de les ZBE i no estan d’acord amb augmentar les restriccions dels vehicles amb etiqueta groga, que suposa la classificació energètica d’entre un 7% i un 10% dels vehicles que s’han venut recentment. Dels usuaris de vehicle privat, el 7% (Madrid) i el 8% (Barcelona) afirma que s’ha passat al transport públic.
Un 13% dels ciutadans de Madrid que es desplaçaven habitualment en cotxe o moto afi rmen que han adquirit un vehicle nou per adaptar-se. A Barcelona, aquest percentatge és del 16%. La majoria dels enquestats ha adquirit vehicles amb etiqueta ECO (un 52% a Madrid i un 48% a Barcelona).
Resultats de l’enquesta
La major part dels ciutadans enquestats considera que les ZBE no han afectat la seva mobilitat habitual (el 65% a Madrid i el 75% a Barcelona).
En tots dos casos, són els ciutadans de l’àrea metropolitana els que declaren més afectació. Tampoc no se’n desprèn, de la implantació d’aquesta mesura, un canvi modal que suposi més ús de modes de transport sostenibles ni a Madrid ni a Barcelona.
Un 12% dels enquestats afirmen que ha canviat de mode de transport a Madrid i un 9,1% a Barcelona, però, segons les enquestes, el repartiment modal (privat, públic i no motoritzat) es manté molt similar al d’abans de la implantació de la ZBE a les dues ciutats.
Els usuaris habituals del cotxe que afirmen que han canviat la manera de desplaçar-se arran de la implantació de les ZBE representen un 10,5% a Barcelona i un 9,2% a Madrid. D’altra banda, un 8,8% dels enquestats que abans no utilitzaven el cotxe ara diu que sí que ho fa a Madrid, un percentatge inferior a Barcelona, on la xifra se situa en un 2,5%.
Sobre el funcionament de la ZBE, 9 de cada 10 ciutadans el consideren molt difícil d’entendre, a les dues ciutats. La meitat dels ciutadans, en els dos casos, afirma que no està d’acord amb augmentar la restricció dels vehicles amb etiqueta B, així com l’aplicació d’un peatge urbà, una mesura proposada des de diferents sectors i que compta amb l’oposició d’un 70% de les persones enquestades a Madrid i un 68% de les de Barcelona.
Recomanacions del RACC i Zurich Seguros
Després de tenir en compte els resultats principals de l’estudi, el RACC i la companyia Zurich Seguros proposen una sèrie de recomanacions per millorar la relació entre la ZBE i la ciutadania, així com per optimitzar-ne el funcionament.
Per a les dues entitats, unificar criteris i treballar de manera coordinada entre les dues metròpolis és la solució. En aquest sentit, s’hauria d’avançar cap a una regulació homogènia i impulsar una app que faciliti el registre del vehicle i l’autorització diària (agilitzar registre, autoritzacions o pagament de multes).