Els teus ulls no veuen el mateix en conduir ràpid

Por: RACC Blog

Segons les dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), la meitat dels conductors supera els límits de velocitat en algun moment. De fet, conduir ràpid és habitual en un 15% dels conductors, com recull una enquesta duta a terme pel RACC.

Els teus ulls no veuen el mateix quan condueixes ràpid

Tots sabem que córrer molt no ajuda, precisament, a reduir els índexs de sinistralitat al volant. La DGT ho deixa clar: un augment del 5% en la velocitat provoca aproximadament un increment del 20% en els accidents amb víctimes mortals.

L’“efecte túnel” en conduir ràpid

Un excés de velocitat ens ho posa més difícil a l’hora de controlar el vehicle en una situació límit. Per exemple, en cas de frenada d’emergència, la distància de detenció s’eleva enormement a més velocitat. Tant és així que, segons dades de la DGT, a 120 km/h, cal una distància superior a un camp de futbol per a aturar el cotxe.

Si hi sumem les conseqüències que té l’excés de velocitat al nostre camp de visió, el resultat és més que alarmant. A mesura que la velocitat augmenta, es redueix el camp de visió perifèric: és el que és coneix com a “efecte túnel”.

Així, quan condueixes a 35 km/h distingeixes amb claredat a través del parabrises la gran majoria d’objectes i detalls de l’entorn. En canvi, circular a 140 km/h redueix enormement l’angle de visió, que passa de 105º a 45º, com et mostrem en les imatges inferiors. Amb un angle de visió tan reduït, les possibilitats de no reaccionar a temps en una situació de risc es disparen.

Velocitat i camp de visió, efecte túnel

Una bona mostra de les conseqüències fatals de conduir ràpid és la campanya més recent de conscienciació de l’Agència de Transports de Nova Zelanda. Fer un curs de conducció segura, en què s’experimenten diverses situacions límit sempre sota supervisió, també et pot ajudar a adonar-te, realment, de com és de perillós l’excés de velocitat. Pregunta a l’autoescola RACC més propera.

La distancia de detención