Els 10 trams amb més risc d’accident en moto
Por: RACC Blog
L’ estudi EuroRAP, elaborat pel RACC, evidencia novament que cal extremar la seguretat en els motoristes. A Catalunya, les motos i els ciclomotors representen només el 5% de la mobilitat, però estan involucrats en el 43% dels accidents més greus.
La disminució de víctimes mortals a les carreteres catalanes durant el 2020 és inqüestionable: s’han reduït un 40% en comparació amb l’any 2019, unes dades que s’han vist profundament condicionades per l’alentiment de la mobilitat arran de la pandèmia.
Ara bé, l’estudi EuroRAP –que du a terme el RACC a Catalunya des del 2002 amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona– torna a posar en relleu que els accidents greus i mortals que hi ha hagut en els anys 2017-2019 amb motoristes involucrats representen el 43% del total. Un autèntic maldecap per a les administracions que treballen per la millora de la seguretat viària i, alhora, un motiu de preocupació per a totes les persones que es desplacen en moto.
És especialment indicatiu que el 50% dels accidents greus i mortals de motos i ciclomotors es concentrin únicament en 805 km, el 12,6% de la xarxa viària, trams que, en la gran majoria, se situen a l’entorn de la regió metropolitana de Barcelona.
L’Arrabassada, el tram amb major risc
La carretera de l’Arrabassada (BP-1417), d’11 km, que uneix Barcelona amb Sant Cugat del Vallès i que és freqüentada per molts motoristes, és una via perillosa no només per als qui hi circulen en dues rodes, sinó per al gruix de tots els conductors: se situa com el tram de carretera amb més risc d’accident a Catalunya, amb 14 accidents greus en els darrers tres anys i amb un augment del risc respecte del trienni anterior (vegeu els mapes).
Davant d’aquest resultat, Josep Mateu, President del RACC, va afirmar durant la presentació de l’informe que “altra vegada veiem que tenim un problema amb les motos que no millora amb els anys, ja que els accidents de moto han augmentat un 45% des del 2013”, i va sol·licitar a les administracions “més esforç i inversions per tenir vies més segures, prioritzant la inversió allà on es poden salvar més vides, i aprofitar l’oportunitat única que suposen els Fons Europeus de Recuperació per crear una infraestructura viària digital”.
En aquest sentit, la Generalitat de Catalunya va anunciar que prepara una actuació per millorar la seguretat d’aquest tram valorada en 900.000 euros. Altres dades que es desprenen del darrer informe EuroRAP indiquen que hi ha 1.875 km en el conjunt de Catalunya (del total de més 6.300 km de carreteres interurbanes avaluades) que tenen un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal. I es dona el cas que en totes les demarcacions, excepte a Lleida, han augmentat els quilòmetres de carretera amb risc “alt” o “molt alt”, un percentatge que no ha millorat des del trienni anterior.
D’altra banda, l’informe EuroRAP d’Espanya revela que hi ha 2.160 km amb un risc “elevat” o “molt elevat” d’accident greu o mortal, és a dir, el 8,6% del total de quilòmetres, amb un descens de 2,4 punts respecte de l’any anterior.
Fuente: RevistaRACC