Elèctrics, endollables, híbrids i microhíbrids: aspectes a favor i en contra

Per: Revista RACC

coche hibrido

Molts compradors no s’acaben de decidir, perquè dubten de quina propulsió han de triar per al nou automòbil; molts decideixen esperar o comprar cotxes de segona mà, menys segurs i que contaminen més. Fa falta molta informació.

Repassem les diferents alternatives dels automòbils electrificats (amb l’Etiqueta 0 o ECO) i no oblidem que hem d’estar molt atents als ajuts que hi ha per comprar-los. A més de conèixer les característiques de cada tipus, per a l’elecció definitiva val la pena que provem personalment les diferents opcions, que en alguns casos són del mateix model. També hem de tenir en compte alguns consells que ens ajudaran a triar el cotxe que millor s’adapti a les nostres necessitats.

100% elèctrics

A favor. Es posicionen com el futur inevitable. Les bateries i la tecnologia en general milloren, i també ho fa l’autonomia, que progressa adequadament.

En contra. Els preus de compra són elevats i ho continuaran sent fins que la fabricació sigui massiva i els components siguin més barats. La infraestructura de punts de recàrrega és insuficient.

Consells. Ens hem de fixar en l’autonomia real. Hem de comprovar els punts de recàrrega que hi ha disponibles on vivim i on treballem i en els recorreguts habituals. Hem de planificar els trajectes llargs. Recordem que la recàrrega té un cost, que varia segons el preu de l’electricitat.

Endollables

A favor. La transició cap als que són 100% elèctrics té una parada en els híbrids endollables. Amb l’Etiqueta 0, si l’autonomia amb el mode elèctric és de més de 40 km, permeten fer molts trajectes diaris sense haver d’utilitzar el motor de combustió.

En contra. Encara tenen un preu elevat. El consum i les emissions depenen de l’ús que fem de l’automòbil; quan només actua el motor de combustió, la mitjana puja força.

Consells. Els fabricants presenten propostes cada vegada més interessants. Si acostumem a fer els recorreguts ordinaris amb el motor de combustió, hem de valorar altres opcions. També és important que disposem d’un bon carregador.

Híbrids

A favor. La tecnologia híbrida va suposar un salt amb la incorporació de les bateries autorecarregables i un motor elèctric, la qual cosa permet fer recorreguts curts (2 o 3 km) amb el mode elèctric; així que són una opció ideal per a la ciutat.

En contra. Les bateries no es poden recarregar en un endoll. El consum i les emissions en recorreguts extraurbans poden ser elevats. El canvi de marxes que solen presentar aquests automòbils pot ser feixuc d’utilitzar.

Consells. Tot i que tenen l’Etiqueta ECO, pot ser que un gasolina o un dièsel del mateix nivell aconsegueixi un consum i unes emissions de CO2 inferiors en recorreguts combinats.

Microhíbrids

A favor. Tant els de gasolina com els de dièsel disposen d’un petit motor elèctric de 48 volts. Com que arrenquen amb el mode elèctric i en trajectes per l’autopista, per exemple, podem desconnectar el motor tèrmic i continuar la conducció per inèrcia (conducció a vela), permeten estalviar fins a 0,5 l/100 km i, de passada, disminueixen les emissions. Tenen el distintiu ECO.

En contra. Són una mica més cars que els que funcionen només amb combustió.

Consells. Són una opció interessant, però hem de fer números per veure si la diferència de preu respecte als de combustió normal ens pot sortir a compte a mitjà o llarg termini. En general, les emissions són inferiors.

Els models més destacats

Hi ha moltes opcions de cada tipus, com els models següents:

  • Renault ZOE, 100% elèctric. Cotxe urbà, amb bateria de 50 kWh. Potència de 109 o 136 CV. Des de 30.500€.
  • Opel Astra PHEV. És endollable i té una autonomia de fi ns a 73 km amb el mode 100% elèctric. Des de 32.100€.
  • Toyota Yaris Cross Hybrid. Amb propulsió amb tracció davantera i un preu des de 23.400€.
  • Audi Q5 Sportback. És microhíbrid. Amb tracció 4×4 i una potència des de 204 CV. A la venda a partir de 60.400€.

Per Revista RACC