El 56% dels usuaris de cotxe de la primera corona afirmen que no tenen cap opció alternativa

Per: Revista RACC

El RACC presenta un estudi que analitza el perfil  dels usuaris del vehicle privat a Barcelona i la seva primera corona en dia feiner.

Per Agustín Rodríguez, periodista i consultor de comunicació.

El RACC va presentar, el mes de juliol passat, l’estudi Perfil dels usuaris del vehicle privat dia feiner a la Gran Barcelona, una anàlisi basada en una àmplia enquesta realitzada a més de 2.000 ciutadans de Barcelona i la primera corona metropolitana (en total, 18 municipis) al  llarg del 2023.

Mitjançant aquest treball, el Club té per objectiu recollir les percepcions d’aquestes persones per entendre’n el grau de satisfacció amb l’ús del seu vehicle i com valoren altres alternatives, com la del transport públic, o mesures futures de la gestió de la mobilitat, com el peatge urbà. L’enquesta ha tingut en compte diferents visions i sensibilitats, segons el mode de transport, com el cotxe o la moto, o segons si són residents de Barcelona o d’altres ciutats de la primera corona.

A més, l’estudi ofereix una visió complementària als últims resultats publicats per l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) 2023, i es focalitza en els usuaris de vehicle privat en un àmbit intermedi entre la ciutat de Barcelona i el conjunt de la seva àrea metropolitana (36 municipis), ja que es disposa de dades de la primera corona metropolitana (18 municipis).

L’EMEF 2023 ressalta el pes relatiu dels desplaçaments en vehicle privat en el conjunt del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona —de fet, segons l’EMEF 2023, en l’àmbit tarifari integrat, els desplaçaments en dia feiner van créixer un 5,5% per l’increment de mobilitat de les persones respecte al 2022. Per repartiment modal, la mobilitat activa va créixer un 6,3%, fruit de l’increment de la gent que camina (+6,6%) i, malgrat el descens de la bicicleta (–5,4%), la mobilitat en transport públic va créixer un 14,4%, i la mobilitat en vehicle privat ho va fer en un 0,4% —amb un increment dels desplaçaments en cotxe (+1,3%) i moto (+3,5%) i malgrat el descens de les furgonetes (–21,5%).

Segons l’EMEF 2023, els desplaçaments en dia feiner van créixer un 5,5%. La mobilitat en vehicle privat ho va/ fer en un 0,4%, amb un increment del cotxe i la moto.

Tenint en compte aquestes dades de context, l’estudi del RACC ha corroborat que el 60,7% dels usuaris del vehicle privat de cotxe i moto de Barcelona i la primera corona són ciutadans amb un perfil socioeconòmic baix o mitjà. El 56,5% dels usuaris del vehicle privat de cotxe i moto fan trajectes fora de Barcelona i de connexió, mentre que un 43,5% fan desplaçaments interns. Es pot apuntar que entre els usuaris del vehicle privat domina el cotxe, però 1 de cada 3 usuaris fa servir la moto.

Per gènere dels enquestats, l’ús de la moto és del 34,9% entre els homes, mentre que, en el cas de les dones es redueix al 31%. Quant als trajectes amb cotxe, les dones fan més desplaçaments fora de Barcelona (46%) que els homes (33,8%).

En línies generals, les motos juguen un paper més important en els desplaçaments interns de Barcelona (64,6%) que el cotxe (33%). Una altra dada destacable  extreta de l’estudi és que, respecte a l’ocupació, 3 de cada 10 usuaris de vehicle privat a Barcelona i la primera corona declaren que porten passatgers addicionals.

Motius per no fer servir el transport públic

Segons l’enquesta del RACC, els usuaris trien la manera en què es mouen segons la disponibilitat de combinació amb transport públic, el temps de viatge percebut i la comoditat. El 51,1% dels usuaris de cotxe i moto de l’àrea de Barcelona i el 57,6% dels usuaris amb vehicle privat i moto que es mouen per la primera corona diuen que no tenen alternativa en transport públic. Aquest percentatge baixa al 53,8% en el global dels usuaris de vehicle privat de connexió, és a dir, amb origen o destinació a Barcelona.

Distintiu ambiental i valoració ZBE

D’acord amb l’estudi dut a terme, el 48,1% dels usuaris de cotxes asseguren que tenen l’etiqueta C (verda) i el 60,8% dels usuaris de motos asseguren que disposen d’aquesta. Addicionalment, el 26% dels usuaris de cotxes asseguren que tenen l’etiqueta B (groga), un percentatge que es redueix a l’11,1% en els usuaris de motos. Per altra banda, l’anàlisi detalla que l’etiqueta ECO és més freqüent en cotxes i l’etiqueta 0, en motos.

Els usuaris de motos amb etiqueta C (verda) ja representen el 60,8%. L’alt preu dels vehicles electrifi cats és el fre més gran a l’hora d’adquirir-los.

El canvi a l’elèctric

L’estudi també indica que el 13% dels usuaris de vehicle privat de Barcelona i la primera corona tenen pensat comprar-se un cotxe en els propers anys.

D’aquestes persones enquestades, el 45,3% diu que optarà per un híbrid; el 18,6%, per un de gasolina; el 10,9%, per un dièsel, i l’11,3% restant, per un elèctric.

Així doncs, els models electrificats —híbrids i elèctrics— s’han convertit en una opció majoritària a l’hora de comprar un vehicle.

Els usuaris que es mostren reticents a obtenir un cotxe electrificat en destaquen el preu elevat com a fre principal. Concretament, dels usuaris als quals no  interessa comprar-ne cap, el 71,7% considera que són molt cars, el 65,9% no confia gaire en l’autonomia que els pot oferir i el 59% diu que no té accés a punts de càrrega a prop de casa.

Peatge urbà

L’estudi del RACC també preveia la possible implantació d’un peatge urbà d’entrada i sortida de Barcelona.

Aquesta iniciativa suscita un rebuig significatiu entre els usuaris de vehicle privat de la primera corona de Barcelona, amb un percentatge que s’eleva fins al 82,7% entre les persones enquestades pel RACC per a aquest estudi.

Tanmateix, l’opinió negativa baixa al 75,2% entre els usuaris de vehicle privat d’àmbit estrictament urbà de la capital.

No obstant això, l’estudi afirma que el 59,2% dels enquestats afirmen que continuarien optant pel vehicle privat en cas que s’implantés un peatge urbà per entrar i sortir de Barcelona.

Les recomanacions del RACC

Tots els registres indiquen un augment en els desplaçaments diaris. Coneixent aquestes dades i com a mesura prioritària, el RACC considera fonamental  disposar d’una infraestructura de mobilitat robusta. S’ha de treballar amb una planificació integral que tingui en compte les necessitats de la mobilitat de tota la població i els perfils de tots els usuaris. Abans de dur a terme actuacions que afectin la mobilitat dels ciutadans, és necessari conèixer l’estat dels modes de transport alternatius, procurant mantenir un equilibri entre les restriccions als vehicles privats i les alternatives perquè la mobilitat sigui accessible per a  tothom.
Addicionalment, cal incrementar la inversió en transport públic per millorar-ne la qualitat i així disminuir la dependència dels vehicles privats i les congestions. D’altra banda, el RACC proposa impulsar incentius econòmics als usuaris de vehicles contaminants per poder-los renovar, oferir una integració tarifària que afavoreixi l’ús recurrent i responsable del transport públic i enfortir els sistemes de vehicles compartits, ja siguin bicicletes, patinets, motos o, fins i tot, cotxes.