Normatives i recomanacions per a l’ús de bicicletes

Per: RACC

El ciclista acostuma a estar en el punt de mira de la resta de conductors i usuaris de les vies. Encara que hi ha qui no respecta les normes –per desconeixement o per omissió–, la gran majoria sí que ho fa, conscients que són la peça feble de la cadena de vehicles, on qualsevol error pot tenir conseqüències fatals. El ciclista ha de complir el codi de circulació general, i també adaptar-se a les condicions específiques del seu vehicle.

Per evitar ensurts i problemes, és fonamental aplicar la normativa rigorosament. Les darreres dades aportades per la DGT, que eleven la xifra de ciclistes morts el 2024 en vies interurbanes a un total de 46, són, sens dubte, preocupants, i s’han de reduir en el futur.

Per això, RACC HolaBici us ofereix sis consells indispensables perquè gaudiu del vostre mitjà de transport preferit de la manera més segura i saludable possible. Són aquests:

1. Posa’t el casc

Sembla una recomanació molt bàsica, però no tothom n’és conscient. Malgrat que no és obligatori en tots els casos, no et costa res posar-te el casc sempre que agafis la bicicleta: aquesta simple acció et pot salvar la vida. A la ciutat el casc és obligatori per als menors de 16 anys, però és només una recomanació per a la resta de ciclistes. A la carretera és completament obligatori per a tothom, excepte en aquests tres casos: pujades prolongades, per raons mèdiques o amb calor extrema. No respectar la norma pot comportar multes de fins a 200 €.

2. No utilitzis el mòbil ni els dispositius de música

Quan agafis el volant o el manillar, no utilitzis mai dispositius mòbils. Les distraccions provoquen accidents. L’ús de dispositius mòbils, auriculars, receptors o reproductors de so limita la nostra capacitat auditiva i, a més, ens exposa a sancions de 200 €.

3. Senyalitza les maniobres i frenades

Davant la manca d’elements indicatius com els intermitents, hem de senyalitzar les nostres maniobres, sobretot els girs i les frenades. Per senyalitzar un gir a l’esquerra, hem de posar el braç esquerre en posició horitzontal amb el palmell de la mà mirant cap avall, o el braç dret, doblegat cap amunt, també amb el palmell de la mà estès. Per girar a la dreta, utilitzarem el braç esquerre, doblegant-lo cap amunt amb el palmell de la mà estès, o el braç dret, en posició horitzontal, amb el palmell de la mà mirant cap avall. No senyalitzar la maniobra ens pot costar 200 €.

4. Respecta els senyals

Un ciclista ha de respectar tots els senyals. La bicicleta té el rang de vehicle i, per tant, ha de seguir les mateixes indicacions que la resta d’usuaris de la via. Els semàfors, els senyals verticals i horitzontals, les línies i la prioritat dels vianants no són negociables. No seguir el codi de circulació pot suposar sancions d’entre 150 i 500 €.

5. Fes-te veure

L’ús de l’enllumenat adequat, així com dels elements reflectors, és obligatori. Sempre que circuli de nit, per passos inferiors o túnels, l’usuari de bicicleta ha de portar encesos els llums davanters i posteriors. Veure-s’hi i fer-se veure ens pot evitar situacions compromeses. A més, quan els llums són obligatoris, els elements reflectors també ho són: la resta de conductors han de ser capaços de distingir-nos a 150 metres de distància.

6. Circula per on cal

Amb bicicleta no tot s’hi val. A la carretera cal seguir les normes establertes, circulant sempre pel voral i amb grups de com a màxim dos ciclistes en paral·lel. I s’han d’evitar els trams sense visibilitat i amb aglomeracions. A la ciutat i a la carretera, tot i que no és obligatori, convé circular sempre pels carrils bici habilitats a aquest efecte.

Albert San Andrés per RACC.