La bicicleta: elèctrica o només de pedals?

Tags: .,

Por: RACC Blog

La bicicleta es troba en un dels millors moments de la seva història. Es calcula que n’hi ha més de 1.000 milions a tot el món, de les quals gairebé la meitat circulen a la Xina, però s’observa també un clar increment a Occident. Amb l’augment constant del seu ús i la multiplicació de carrils bici a les ciutats s’està aconseguint que es consolidi.

Bici elèctrica

És un vehicle ecològic, que promociona el bon estat de forma dels usuaris i és una excel·lent alternativa als que són contaminants. A més, ocupa un espai, tant a la via com als llocs d’aparcament, ínfim respecte a un vehicle de quatre rodes.

De tipus de bicicleta, n’hi ha moltíssims i els preus són molt variats. Avui ens centrarem en les que disposen d’ajuda suplementària i en les que funcionen simplement amb la força humana. O, el que és el mateix, en les bicis exclusivament de pedals i les que compten amb el suport d’un motor elèctric.

Què considerem una bicicleta elèctrica?

Com a definició bàsica, una bicicleta elèctrica és la que incorpora una bateria, un motor associat que ajuda l’usuari en la propulsió i compta amb un accelerador.

Si et decideixes per comprar una bicicleta amb aquestes característiques, has de tenir en compte que la frontera amb el ciclomotor és molt fina i si traspasses aquesta barrera et trobaràs que condueixes un vehicle de motor, que es regeix per una legislació diferent.

Per la qual cosa, cal que sàpigues que:

  • La bicicleta no pot funcionar només amb el motor corresponent; la potència afegida acompanya el pedaleig continuat de l’usuari.
  • No pot pesar més de 40 quilos.
  • Quan arriba a 25 km/h, el motor elèctric es desconnecta automàticament; si no és el cas, es pot considerar com un vehicle de motor.
  • La bateria no pot superar els 250 W de potència.

La bicicleta elèctrica té avantatges sobre la tradicional?

La bicicleta normal, la de tracció únicament humana, és una bona solució per a:

  • Qui està en bon estat de forma.
  • Itineraris curts, en general.
  • Recorreguts per zones planes.

D’altra banda, la bici elèctrica està pensada per a un ventall més ampli d’usos:

  • Recorreguts llargs.
  • Zones amb pendents més o menys pronunciats.
  • Per als qui estan “menys forts”.
  • Per a persones grans.
  • Per a recorreguts de treball (sobretot a l’estiu).
  • Per a alguns casos de persones amb mobilitat reduïda.

La bicicleta elèctrica et permet triar si vols anar només pedalant o t’ajudes amb el motoret elèctric; però has de tenir en compte que pesa més i, per tant, costa més moure-la.

Bici elèctrica vs. bici tradicional

Creativitat: Ferran Morales

Però la bici elèctrica té despeses i surt més cara…

Sí, té un preu de compra superior i la despesa de manteniment és més gran. També has de comptar amb la despesa de recàrrega, tot i que és molt baixa, uns 1,70 euros cada 1.000 quilòmetres de recàrrega, en funció de la capacitat de la bateria i del preu de l’electricitat.

La recàrrega és molt senzilla, perquè la pots fer en un endoll de casa i només t’has d’emportar la bateria, no tota la bici.

A vegades et pots trobar amb alguna reparació, però són motors i bateries en general molt senzills i, per tant, no comporten problemes seriosos.

I una altra dada: si circules amb bici elèctrica, en un any pots estalviar més de 1.100 euros (sempre de mitjana) respecte a un automòbil amb motor de combustió. Per tant, si deixes el cotxe aparcat, la pots amortitzar de seguida.

L’autonomia de la bici elèctrica

Depèn, com tots els vehicles, de diferents factors:

  • Del tipus de bateries i del motor.
  • Del pes global de la bici.
  • De quants quilos pesa el/la ciclista (en un vehicle d’aquest tipus és important).
  • Del tipus de recorregut.
  • De les parades que anem fent (semàfors, stop…) per recuperar la marxa fins a arribar als 25 km/h.

Per això, no es pot donar una única xifra d’autonomia mitjana en quilòmetres. Per tenir una orientació, pot anar dels 35 als 100 km. També pots trobar bicicletes elèctriques amb càrrega en mode de fre regeneratiu, que et permetran augmentar aquesta autonomia.

Es pot convertir una bici tradicional en elèctrica?

Sí. De fet, pot ser una bona solució perquè no hagis de comprar una elèctrica nova.

Es tracta d’adquirir els anomenats ‘kits de conversió’, que incorporen una roda especial de substitució, amb motor incorporat o per instal·lar-lo a part, i tots els elements necessaris, com l’accelerador i el display d’informació. Si no ets un especialista o un aficionat avançat, millor que demanis ajuda a un mecànic de bicicletes.

Aquests kits poden costar uns 500 euros, aproximadament (en pots trobar de més barats). Encara que dependrà molt del tipus de bici que tinguis, gairebé és millor comprar-se una de nova.

Totes dues són una bona alternativa de mobilitat

De tota manera, la bicicleta, en general, independentment de les seves característiques i de si és elèctrica o no, ajuda a descongestionar les ciutats.

Per als desplaçaments més llargs, els que viuen fora de la ciutat i han d’anar a treballar al centre urbà, la combinació entre bici i transport públic pot ser l’opció més intel·ligent i ecològica. Amb la gran oferta de bicicletes plegables (també d’elèctriques) que hi ha avui en dia, tot resulta molt més fàcil.

Per cert, la velocitat mitjana d’un cotxe per ciutat es calcula en aproximadament 20 km/h, però amb una bicicleta és molt probable que et desplacis més de pressa per molts trajectes urbans, sobretot amb elèctriques.